CNCB’s approaches to the Bakhtiniana and Circle perspective

Authors

Keywords:

Fields of Social Activity, CNCB’s-HS, English Language

Abstract

The general objective of this paper is to investigate the language relations present in the theory of Bakhtin and the Circle at CNCB’s. Our research question corresponds to: What approaches are most predominant in relation to the languages ​​mobilized by fields of activity in the CNCB’s high school – HS of EL and are they intertwined in the theories of Bakhtin and the Circle? To answer this question, we have the following specific objectives: a) discuss concepts from Bakhtin's Dialogical Theory of Language and the Circle, b) analyze present fragments of the LI Base and their similarities with the theories of Bakhtin and the Circle. For theoretical foundation we will use BNCC-EM (Brasil, 2018), (Bakthin, 2016 [1952/1953] 2018 [1929], Volóchinov (2017, [1929]. The methodology built from a corpus composed of a chart of fragments of CNBC’s-HS. The results point to similarities between the CNCB’s-HS of EL and the theoretical conception of Bakhtin and the Circle, a proposal permeated with enunciative meanings.

 

Author Biographies

Maria Valéria Siqueira Marques, Universidade Federal de Campina Grande - PB

Doutoranda do Programa de Pós Graduação em Linguagem e Ensino - PPGLE-UFCG .

Manassés Morais Xavier, Universidade Federal de Campina Grande - PB - UFCG - Campina Grande - PB

Permanent Postgraduate Professor of University Federal de Campina Grande - PB 

References

BAKHTIN, Mikhail. Notas sobre literatura, cultura e ciências humanas. Organização, tradução, posfácio e notas de Paulo Bezerra. Notas da edição russa de Serguei Botcharov. São Paulo: 34, 2017, [1970/1971].

______. Estética da criação verbal. Tradução de Paulo Bezerra. São Paulo: Martins Fontes, 2006, [1919/1971].

______. Para uma Filosofia do Ato Responsável. 3. ed. Tradução de Valdemir Miotello e Carlos Alberto Faraco. São Carlos; SP: Pedro & João, 2020, [1920/1924].

______. Os gêneros do discurso. Organização, tradução, posfácio e notas de Paulo Bezerra. Notas da edição russa de Serguei Botcharov. São Paulo: 34, 2016, [1952/1953].

BARROS, Diana Luz Pessoa. Contribuições de Bakhtin às teorias do discurso. In: BRAIT, Beth. (Org.). BAKHTIN, dialogismo e construção do sentido. Campinas – SP: Editora da Unicamp, 1997.

BRASIL. Parâmetros Nacionais Curriculares. Terceiro e quarto ciclos do Ensino Fundamental. Língua Estrangeira. Brasília, 1998.

BRASIL. Parâmetros curriculares nacionais: Ensino Médio-Brasília: MEC/SEF, 2000. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/seb/arquivos/pdf/blegais.pdf. Acesso em 30.08. 2023

______. Base Nacional Comum Curricular: Educação Infantil, Ensino Fundamental e Ensino Médio. Brasília: MEC/Secretaria de Educação Básica, 2018. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/BNCC_EI_EF_110518_versaofinal_sit e.pdf. Acesso em 10 de outubro de 2022.

BRAIT, Beth. (Org.). Bakhtin, dialogismo e construção do sentido. Campinas – SP: Editora da Unicamp, 1997.

BRAIT, Beth. (Org.). Bakhtin conceitos-chave. 5 ed. 3ª reimpressão – São Paulo: Contexto, 2016.

CORACINI, Maria José. O jogo discursivo na aula de leitura. Língua materna e estrangeira. Campinas – SP. Pontes, 1995.

______. Concepções de leitura na (Pós-) modernidade. In: CARVALHO, Regina Célia de. e LIMA, Paschoal. (Org.). Leitura múltiplos olhares. Campinas, SP: Mercado de Letras: São João da Boa Vista, SP: Unifeob, 2005.

CRYSTAL, David. English as a global language. Second edition. Cambridge University Press. London, 2003.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da Autonomia saberes necessários à prática educativa. Ed. 25ª. Paz e Terra. (Coleção leitura). ISBN 85-219-0243-3, 1996.

______. A importância do ato de ler. 44ª ed. São Paulo Cortez, 2003.

GONÇALVES, Shirley Brito de Souza; SANTOS, Eliete Correia. Ensino de leitura em inglês em perspectiva dialógica. Revista Discursividades – vol.9.n.2 jul-dez 2021.

JENKINS, Jennifer. English as a lingua franca in the internacional university. The politics of academic english language policy. Routledge. Taylor & Francis Group. London and New York, 2013.

______.Repositioning English and multilingualism in English as a Lingua Franca. Researchgate. Journal de Sociolinguistics, 2015.

LACOSTE, Yves e RAJAGOPALAN. A geopolítica do inglês. São Paulo: Parábola Editorial, 2005.

LACERDA, Noara Pedrosa e XAVIER, Manassés Morais. A Leitura e o sujeito leitor em tempos de cibercultura e ciberespaço. Programa de Pós Graduação em Linguagem e Ensino – PPGLE. Universidade federal de Campina Grande – PB. Revista Verbum (ISSN 2316-3267), v. 12, n. 1, p. 162-177, mai. 2023. LE GOFF, J. Documento-monumento. In. Enciclopédia Einaudi. Memória–História, Portugal; Lisboa: Imprensa Nacional Casa da Moeda: 1982.

LINO DE ARAÚJO, Denise. Org. A BNCC de Ensino Fundamental – Anos Finais e a proposta para o componente língua portuguesa: um documento caleidoscópio. Revista Currículo e Docência. ISSN: 2675-4630, vol. 02, nº 02, 2020.

MASCIA, Márcia Ap. Amador. Leitura: Uma proposta discursivo-desconstrutivista. In: CARVALHO, Regina Célia de. e LIMA, Paschoal. (Org.). Leitura múltiplos olhares. Campinas, SP: Mercado de Letras: São João da Boa Vista, SP: Unifeob, 2005.

MELO, Maria Helena de. Leitura crítica: uma abordagem em língua estrangeira. In: CARVALHO, Regina Célia de. e LIMA, Paschoal. (Org.). Leitura múltiplos olhares. Campinas, SP: Mercado de Letras: São João da Boa Vista, SP: Unifeob, 2005.

NASCIMENTO, Antônio Naéliton. Propostas curriculares para o Ensino Fundamental: (Des) continuidades na Transposição Didática do eixo oralidade. Programa de Pós Graduação em Linguagem e Ensino – PPGLE. Centro de Humanidades. Universidade Federal de Campina Grande – PB, 2022.

NASCIMENTO, Antônio Naéliton e LINO DE ARAÚJO, Denise. A configuração teórica da produção textual na Base Nacional Comum Curricular: um olhar para a Transposição Didática. Revista Letras Rosas. ISSN: 2347. v. 9, n. 2, 2020.

PENNYCOOK, Alastair. Translingual english responses. University of Technology Sydney. DOI 10.2104/aral0830 ISSN 0155–0640 / E-ISSN 1833–7139 © AUSTRALIAN REVIEW OF APPLIED LINGUISTICS, 2008.

RAJAGOPALAN, Kanavillil. Postcolonial World and Postmodern Identity: some implications for language teaching. D.E.L.T.A., 21: Especial (11-25) State University at Campinas – UNICAMP – Brazil), 2005.

______.The rigmarole of intelligibility in worl english (es) – or, on making sense of it all or, if you like, making the very idea of inteligente intelligible. R. Let & Let. v. 26 n. 2, p. 477-492, Uberlândia-MG, 2010.

SILVA, Maria Dnalda Pereira. Cultura digital, educação e juventudes. A BNCC do Ensino Médio em foco. Dissertação de Mestrado defendida no Programa de Pós Graduação em Linguagem e Ensino na Universidade Federal de Campina Grande – PB. 2022.

______. A concepção de enunciado na BNCC: possibilidades dialógicas. Universidade Federal de Campina Grande – PB, 2022.

______. Tecnologias Digitais e práticas de Linguagens: Para pensar a BNCC do Ensino Médio. Revista Línguas, 2022.

VOLÓCHINOV, V. A palavra na vida e a palavra na poesia: ensaios, artigos, resenha e poemas. Organização, tradução, ensaio introdutório e notas de Sheila Grillo e Ekaterina Vólvoka Américo. São Paulo: 34, 2019.

______. Marxismo e Filosofia da Linguagem. Tradução de Sheila Grilo e Ekaterina Vólkova Américo. São Paulo: B34, 2018.

VILAÇO, Fernanda de Lacerda e GRANDE, Gabriela Claudino. Língua Inglesa na BNCC. In: CÁSSIO, Fernando e CATELLI JR., Roberto. Educação é a Base? 23 educadores discutem a BNCC. São Paulo: Ação Educativa, 2019.

SOBRAL, Adail. Do dialogismo ao gênero as bases do pensamento do Círculo de Bakhtin. Mercado de Letras: Campinas – SP, 2009.

XAVIER, Manassés Morais. Educomunicação em perspectiva dialógico-discursiva. São Paulo: Mentes Abertas, Campina Grande: EDUFCG, 2020.

Published

2024-10-15

How to Cite

Marques, M. V. S., & Xavier, M. M. (2024). CNCB’s approaches to the Bakhtiniana and Circle perspective. DISCURSIVITIES, 16(3), e–1632409. Retrieved from https://revista.uepb.edu.br/REDISC/article/view/3606

Issue

Section

Artigos

Categories