Violence against women: a proposal for social debate based on the ENEM wording
DOI:
https://doi.org/10.29327/256399.6.1-3Keywords:
Língua(gem), Ensino, Redação do Enem, Violência contra a mulherAbstract
In this article, we aim to present a teaching proposal valuing not only the linguistic-textual aspect, but also the social perspective, problematizing violence against women, aiming at writing the Enem. We are aware of the high rates of violence against women and its types, as well as the high numbers of femicide, therefore, we propose to work on these issues in the classroom, thinking of the student as an agent of social transformation. The research is qualitative in nature, using bibliographical references based on a propositional character. For this purpose, we developed a pedagogical sequence that aims to make a contribution to teachers working in secondary education in basic education. Thus, we propose the joint work between writing and reading associated with the social theme, aiming not only the Enem, but an extremely current and important social paradigm, since the school can be a space for discussion for several themes in conflict in society, believing in a positive contribution to the student's life as a citizen, through teaching.
References
ALVES, G. B. Transexualidade e direitos fundamentais: O direito à identidade de gênero. 2013. 36f. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Direito) - Universidade Estadual da Paraíba, Campina Grande, 2013.
ANTUNES, I. Muito além da gramática: por um ensino de línguas sem pedras no caminho. São Paulo: Parábola Editorial, 2007.
ANTUNES, I. Língua, texto e ensino: outra escola possível. São Paulo: Parábola Editorial, 2009.
BORTONI-RICARDO, S. M. O professor pesquisador: introdução a pesquisa qualitativa. São Paulo: Parábola Editorial: 2008.
BRASIL. Orientações curriculares para o Ensino Médio: linguagens, códigos e suas tecnologias. Brasília: MEC, Secretaria da Educação Básica, 2006a.
BRASIL. Orientações Educacionais Complementares aos Parâmetros Curriculares Nacionais (PCN+). Ciências Humanas e suas tecnologias. Brasília: MEC, 2006b.
BRASIL. Base Nacional Comum Curricular (BNCC). Educação é a Base. Brasília, MEC/CONSED/UNDIME, 2017.
BRASIL. Parâmetros Curriculares Nacionais: temas transversais: terceiros e quartos ciclos: Orientação sexual. Brasília, DF: 1998.
CAVALCANTE, J. M. Por uma escola plural: a diversidade de gênero e sexual na perspectiva multicultural. 2014. 40f. Trabalho de Conclusão de Curso (Especialização em Fundamentos da Educação: Práticas Pedagógicas Interdisciplinares) - Universidade Estadual da Paraíba, Guarabira, 2014.
COSTA, K. M. da. Discurso de ódio na rede social Facebook: vozes que reproduzem a misoginia racista presente na sociedade brasileira. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Letras - com habilitação em Língua Inglesa) - Universidade Estadual da Paraíba, Campina Grande, 2018.
FERREIRA, P. R. Tráfico internacional de mulheres para fins de exploração sexual: uma questão de segurança humana. 2018. 35f. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Relações Internacionais) - Universidade Estadual da Paraíba, João Pessoa, 2018.
GIL, A. C. Métodos e técnicas de pesquisa social. 6. ed. São Paulo: Atlas, 2008.
GOULART, I. B. Psicologia da educação. 16.ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2013.
LIBÂNEO, J. C. Didática. 2 ed. São Paulo: Cortez, 2013.
LOURO, G. L. Gênero sexualidade e educação. 6. Ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 1997.
MARCUSCHI, L. A. Produção textual, análise de gêneros e compreensão. São Paulo: Parábola Editorial, 2008.
MARCUSCHI, L. A. Gêneros textuais e ensino. In: DIONISIO, A. P.; MACHADO, A. R.; BEZZERA, M. A. São Paulo: Parábola Editorial, 2010, p. 19-38.
OLIVEIRA, M. M. de. Como fazer pesquisa qualitativa. 7. ed. Petrópolis: Vozes, 2016.
OLIVEIRA, P. S. de. Literatura na educação básica: o imaginário feminino em crônicas de Clarice Lispector e Conceição Evaristo. 2020. 55f. Trabalho de Conclusão de Curso (Especialização em Ensino de Línguas e Literatura na Educação Básica) - Universidade Estadual da Paraíba, Guarabira, 2020.
PEREIRA, N. B. Vivendo na "batalha": um estudo sobre o trabalho de prostitutas na Feira Central em Campina Grande - PB. 2019. 172f. Dissertação (Programa de Pós-Graduação em Serviço Social - PPGSS) - Universidade Estadual da Paraíba, Campina Grande.
SANTANA, A. S. Violência obstétrica: Um desafio à humanização do parto. 2018. 34f. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Psicologia) - Universidade Estadual da Paraíba, Campina Grande, 2018.
SANTOS, I. K. L. dos. Manda nudes: o PL 5555/2013 e a exposição sexual de mulheres na internet. 2017. 31f. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Direito) - Universidade Estadual da Paraíba, Guarabira, 2017.
SCHMIDT, S. P. "O Feminismo, ainda", p. 291-304. In: Freitag, Raquel Meister Ko; Severo, Cristine Gorski (org.). Mulheres, Linguagem e Poder - Estudos de Gênero na Sociolinguística Brasileira. São Paulo: Blucher, 2015.
SILVA, A. de P. D da. Identidades de Gênero e práticas discursivas. In: SILVA, V. S. Campina Grande: EDUEP, 2008, p. 81-87.
SILVA, D. G. da. Direitos humanos: educação e violência contra a mulher na cidade de Guarabira-PB. 2019. 59f. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Pedagogia) - Universidade Estadual da Paraíba, Guarabira, 2019.
SILVA, J. L. M da. Ensino do gênero redação/dissertação escolar: por uma escrita autoral e funcional. 2018. 131f. Dissertação (Mestrado Profissional em Letras - PROFLETRAS) - Universidade Estadual da Paraíba, Guarabira, 2018.
SOUZA, D. D. de. A territorialidade envolvendo os corpos das mulheres: as relações de poder e conflitos no Campus III - UEPB. 2018. 63f. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Geografia) - Universidade Estadual da Paraíba, Guarabira, 2018.
SOUZA-SILVA, A. L. COPPI, D. dos S. M. Uma proposta de letramento social para aulas de Língua Portuguesa: respeito à diversidade sexual. In: ÁVILA-NÓBREGA, P. V.; MANGUEIRA, J. V. (org.). Estudos sobre línguas e literaturas na educação básica. São Paulo: Pimenta Cultural, 2021, p. 134-161.
Downloads
Published
Versions
- 2020-02-01 (2)
- 2020-02-01 (1)
How to Cite
License
Copyright (c) 2020 André Souza-Silva; Gislaine Rodrigues
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
a) Authors retain copyright and grant the journal the right of first publication. The articles are simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution 4.0 International Public License (CC BY 4.0) which allows the sharing of the work with acknowledgment of its authorship and initial publication in this journal.
b) Discursividades journal offers immediate free access to its content, following the principle that making scientific knowledge available to the public free of charge provides greater global democratization of knowledge.