READING TEACHNG IN ENGLISH LANGUAGE IN DIALOGICAL PERSPECTIVE
DOI:
https://doi.org/10.29327/256399.9.2-4Keywords:
Remote teaching. Reading in English Language. Statements. Dialogic Discourse Analysis.Abstract
This work aims to analyze statements of a reading activity in English Language (EL) that is part of a portfolio used for remote teaching of a 2nd year high school class at a Public State School. For this, we observed how the statements can interfere in the students’ undertanding and we verified the presence of factors that facilitate the discursive interaction. Therefore, it is based on the on the theoretical assumptions of the Dialogical Discourse Analysis of the Bakhtin Circle (2000 [1992]); Santos (2013); Volóchinov (2018); Xavier (2020), beyond the Lino de Araújo (2017) when dealing with statements of school activities and tasks. Methodologically, this research is classified as documental and has a qualitative and interpretive approach. The results show that the statements of some analized tasks present vagueness that may reflect on the students’ understanding. In general, the reading activity is aimed to text understandind and lexicon learning, however the activity presents factors that can contribute to the reading teaching on the discussive interaction perspective. This finding leads to reflect about the possible enlargement of the activity, aiming to promote a dialogic reading teach of EL.
References
ARAUJO. Denise Lino. Enunciados de atividades e tarefas escolares modos de fazer. São Paulo: Parábola, 2017.¬¬¬¬¬
BAKHTIN, M. Os gêneros do discurso. tradução, posfácio e notas de Paulo Bezerra de Melo. São Paulo: 34, 2016.
BAKHTIN, M. M. Estética da criação verbal. 3. ed. São Paulo: Martins Fontes, 2000 [1992].
BRASIL. Ministério da Educação. Conselho Nacional da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília, 2018. Disponível em http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/BNCC_EI_EF_110518_versaofinal_site.pdf Acesso em 31 mar 2020.
CORACINI, M. J. R. F. Concepções de leitura na (pós-)modernidade. In: PASCHOAL LIMA, R. C. C (Org.). Leituras: múltiplos olhares. Campinas, SP: Mercado de Letras; São João da Boa Vista, SP: Unifeob, 2005.
ENDLICH, Ana Paula. Bakhtin e a pesquisa documental de programas governamentais em educação. Pró-Discente: Caderno de Produção Acadêmico-Científica. Programa de Pós-Graduação em Educação, Vitória- ES, v. 23, n. 2, p. 54-65, jul./dez. 2017.
MOITA-LOPES, L. P. Da aplicação de linguística à linguística aplicada indisciplinar. In: PEREIRA, R. C.; ROCA, P. (org.) Linguística aplicada: um caminho com diferentes acessos. São Paulo: Contexto, 2009, p. 11-24.
OLIVEIRA, M. C. L. Apenas mais um modo de fazer Linguística Aplicada. Unisinos: Calidoscópio, 2019.
OLIVEIRA NETO, Alvim. Antônio de. Metodologia da Pesquisa Científica: Guia Prático para Apresentação de Trabalhos Acadêmicos. 3ª ed. rev. e atual. Florianópolis: Visual Books, 2008.
PAIVA, Vera Lúcia Menezes de Oliveira e. Manual de pesquisa em estudos linguísticos. São Paulo: Parábola, 2019.
PAIVA, Vera Lúcia Menezes de Oliveira e. Ensino de Língua Inglesa no Ensino Médio: teoria e prática. São Paulo: SM, 2012.
PARAÍBA. Plataforma de ensino e aprendizagem da Rede Estadual de Ensino. Disponível em: https://sites.google.com/prod/see.pb.gov.br/pbeduca. Acesso em 26 nov. 2020.
RIBEIRO, Ana Elisa. VECCHIO, Pollyanna de Matos. Tecnologias digitais e escola: Reflexões no projeto aula aberta durante a pandemia. São Paulo: Parábola, 2020.
ROJO, Roxane. Pedagogia dos Multiletramentos: Diversidade cultural e de linguagem na escola. Educação na cultura digital. MEC, 2012.
SANTOS, E. S. S. O Ensino da Língua Inglesa no Brasil. Bahia: BABEL: Revista Eletrônica de Línguas e Literaturas Estrangeiras, 2011. Disponível em <https://www.revistas.uneb.br/index.php/babel/article/view/99/0> Acesso em 01 de abril as 10:30.
VOLOCHINOV, V. Marxismo e Filosofia da Linguagem. Tradução de Sheila Grilo e Ekaterina Vólkova Américo. São Paulo: Editora 34, 2018.
VIANA, C. A. D.; DE GRANDE, P. B.; KLEIMAN, A. B. A linguística Aplicada na contemporaneidade: uma narrativa de continuidades na transformação. Unisinos
XAVIER, Manassés Morais. Educomunicação em perspectiva dialógica-discursiva. São Paulo: Mentes Abertas; Campina Grande: EDUFCG, 2020.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Shirley Brito; Eliete Correia dos Santos
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
a) Authors retain copyright and grant the journal the right of first publication. The articles are simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution 4.0 International Public License (CC BY 4.0) which allows the sharing of the work with acknowledgment of its authorship and initial publication in this journal.
b) Discursividades journal offers immediate free access to its content, following the principle that making scientific knowledge available to the public free of charge provides greater global democratization of knowledge.