UNIVERSITY FOR EVERYBODY (UPT): AN AFFIRMATIVE POLICY FOR DEMOCRATIC YOUTH AND ADULT FOREIGN LANGUAGE EDUCATION
DOI:
https://doi.org/10.29327/256399.10.1-1Keywords:
Foreign languages, University, DemocraticAbstract
The objective of this paper is to discuss the issue of foreign languages teaching within the context of UPT, whose audience is composed of young and adult students from Recôncavo Baiano and the rural area of the same region, their ages range from 17 to 35 and, generally, those students will take the ENEM exam of the current year. The questions that will be presented come from: the observations of the classes (made by the monitoring coordinator); based on the democratic teaching practices of the monitor (co-authors of this text) and the records of the students' speeches. Besides this, for the construction of this narrative, a questionnaire was used, whose application resulted in thirty-one answers, and some of them will be exposed in the article, for the purpose of theoretical foundation and so that the reader understands where we are talking about, which subjects we are dealing with, and so that these same individuals have their voices recognized here in this academic context.
KEYWORDS: Foreign languages. University. democratic
References
AKBARI, Ramin. Transforming lives: introducing critical pedagogy into ELT classrooms. ELT Journal, v. 62, n. 3, p. 276-283, jul. 2008.
ANTUNES, I. Língua, texto e ensino: outra escola possível. São Paulo: Parábola Editorial, 2009, p. 33-45.
ALMEIDA FILHO, N. de. A Universidade Nova: textos críticos e esperançosos. Brasília: Editora UnB, Salvador: EDUFBA, 2007.
BRASIL. Lei 4.024, de 20 de dezembro de 1961. Fixa as Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Brasília: DF. 1961. Disponível em:< http://www6.senado.gov.br/legislacao/ListaTextoIntegral.action?id=75529.htm>. Acesso em: 25 maio. 2021.
CANAGARAJAH, A. S. Reclaiming the Local in Language Policy and Practice. Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum Associates, 2005.
COSTA JÚNIOR, J.C. O ensino de espanhol em foco: políticas linguísticas e panorama de 12 municípios de Minas Gerais. Letras em Movimento, v. 9, n. 3, 2019.
COX, M. I. P.; ASSIS-PETERSON, A. A. Inglês em tempos de globalização: Para além de bem e mal. Calidoscópio, v. 5, n. 1, 2007, p.5-14.
DENZIN, N.K; LINCOLN, Y. S. A disciplina e a prática da pesquisa qualitativa. In: O planejamento da pesquisa qualitativa: teorias e abordagens. 2ª ed. Porto Alegre: Artmed: Bookman, 2006. p. 15-41.
FREIRE, Paulo. Pedagogia da esperança: Um reencontro com a Pedagogia do Oprimido. São Paulo: Editora Paz e Terra, 1997.
GIMENEZ, T. Antes de babel: inglês como língua franca. In: Encontro de Letras: Linguagem e Ensino – ELLE, 7, 2009, Londrina. Anais. Londrina: UNOPAR, 2009, p. 1-10.
GIROUX, H. A. Os professores como intelectuais: Rumo a uma pedagogia crítica da aprendizagem. Trad. Daniel Bueno. Porto Alegre: Artmed, 1997.
HOLLANDA, H. B. de. Intelectuais x Marginais. Revista Idiossincrasias. Disponível em http://www.portalliteral.com.br. Acessado em 20 de maio de 2021.
JORDÃO, C. A posição de professor de inglês no Brasil: hibridismo, identidade e agência. Revista. Let, & Let. Uberlândia-MG, v.26, n.2, 2010, p.427-442.
JORDÃO, C.; FOGAÇA, C. Ensino de inglês, letramento crítico e cidadania: Um triângulo amoroso bem-sucedido. Revista Línguas e Letras: estudos linguísticos, Vol. 8, n.14, 2007, p. 1-27.
MAHER, T. J. M. Ser professor sendo índio: questões de língua(gem) e identidade. Tese em Linguística Aplicada – Instituto de Estudos da Linguagem, Universidade de Campinas, Campinas, 2002.
MELLO, A. F. de; ALMEIDA FILHO, N.; RIBEIRO, R. J. Por uma universidade socialmente relevante. Atos de Pesquisa em Educação – PPGE/ME FURB, v. 4, nº 3, p. 292-302, set./dez. 2009.
MOITA LOPES, L. P. Por uma Lingüística Aplicada Indisciplinar. São Paulo: Parábola, 2006.
MOURA, G. Tio Sam chega ao Brasil:a penetração cultural americana. São Paulo: Brasiliense, 1988.
PAIVA, V. M. O. A LDB e a legislação vigente sobre o ensino e a formação de professor de língua inglesa. In: TEIXEIRA, C. M.; CUNHA, M. J. C. (Org.). Caminhos e colheitas: ensino e pesquisa na área de inglês no Brasil. Brasília: Editora da UNB, 2003. p. 53-84.
PENNYCOOK, A. A linguística aplicada dos anos 90: em defesa de uma abordagem crítica. In: SIGNORINI, I; CAVALCANTI, M. C. (Org.) Linguística aplicada e transdisciplinaridade. Campinas: Mercado de Letras, 1998, p. 12-65.
RAJAGOPALAN, K. Vencer barreiras e emergir das adversidades com êxito, sempre com o pé no chão. In: LIMA, D. C. de (Org). Inglês em escolas públicas não funciona? Uma questão, múltiplos olhares. São Paulo: Parábola Editorial, 2011, p. 55-65.
SANTOS, B. S. A Universidade no século XXI: para uma universidade nova. Coimbra: Almedina; 2008.
WIDDOWSON, H. G. The ownership of English. TESOL Quarterly, v. 28, n. 2, p. 377-389, 1997.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
Categories
License
Copyright (c) 2022 Kelly Barros Santos; Arly Alef Araujo Santos; Letícia Borges Goes
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
a) Authors retain copyright and grant the journal the right of first publication. The articles are simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution 4.0 International Public License (CC BY 4.0) which allows the sharing of the work with acknowledgment of its authorship and initial publication in this journal.
b) Discursividades journal offers immediate free access to its content, following the principle that making scientific knowledge available to the public free of charge provides greater global democratization of knowledge.