What stories and socio-discursive imaginaries are told and mobilized by the carnist ideology discourse?
DOI:
https://doi.org/10.29327/256399.10.1-5Keywords:
carnismo, veganismo, discurso, imaginários sócio-discursivosAbstract
The carnist ideology discourse, typically, features meat and other animal-derived food totally detached from its origins, in other words, disconnected from an animal that once lived. Nowadays, the vegan/vegetarian discourse, due to its greater gained visibility, has achieved a wider space to reverberate what entails the association between animal-derived food and death, a fact that conflicts the carnist culture discourse. The objective of this paper is to describe the mobilized socio-discursive imaginaries of an oficial document on nutritional recomendation, labels and ads of the carnist culture. This analysis is grounded on the concepts of ideology (ALTHUSSER [1970]1980, PECHEUX [1975] 1997), carnism (JOY, 2010), advertising discourse (CHARAUDEAU, 2010) and socio-discursive imaginaries (CHARAUDEAU, 2017). It is possible to verify that the carnist ideology constructs imaginaries that testify a necessity, normality and naturality of killing animals for human consumption.
References
ALVES FILHO, M. S. Homem, animal, indústria: uma análise discursiva do agronegócio brasileiro. Dissertação (mestrado) Universidade Federal de São Carlos, campus São Carlos, São Carlos, SP. 2020.
ALTHUSSER, L. Ideologia e aparelhos ideológicos do estado. Lisboa: Editorial Presença/Martins Fontes, [1970]1980.
AMERICAN DIETETIC ASSOCIATION. Position of the American Dietetic Association. Journal of the American Dietetic Association. 109: 1266-1282, 2009.
AMON, D.; MENASHE, R. Comida como narrativa de memória social. Sociedade e cultura, v.11, n.1, jan/jun, p.13-21, 2008.
ARISTÓTELES (384-322a.C.). Retórica [livro eletrônico] / Aristóteles; tradução, textos adicionais e notas Edson Bini. — São Paulo: Edipro, 2019.
BARRETO, T.F.; MATOS, F.J.S.; BACELAR, D.F.; FEITOSA, M.G.G. A ideologia carnista e o encontro entre a ética animal e o dark side das organizações. IV Congresso Brasileiro de Estudos Organizacionais. Escola de Administração UFRGS. Porto Alegre, RS, Brasil, 19 a 21 de outubro de 2016.
BENNINGSTAG, N. C. G.; KUNST, J. R. Dissociating meat from its animal origins: a systematic literature review. Appetite, 147, p. 1-8, 2020.
BOURDIEU, P. O poder simbólico. Memória e Sociedade. Editora Bertrand Brasil S A. Rio de Janeiro, 1989.
BRASIL. Ministério da Saúde. Secretaria de Atenção Primaria à Saúde. Departamento de Promoção da Saúde. Guia alimentar para crianças brasileiras menores de 2 anos / Ministério da Saúde, Secretaria de Atenção Primaria à Saúde, Departamento de Promoção da Saúde. Brasília : Ministério da Saúde, 2019. 265 p.: Il
BUTTNY, R.; KINEFUCHI, E. Vegans’ problem stories: Negotiating vegan identity in dealing with omnivores. Discourse & Society, 2020, p.1-19.
CELKA, M. Carne, consumo ou abolição: incompatibilidades nas relações com a carne. In: PRADO, SD., et al. orgs. Estudos socioculturais em alimentação e saúde: saberes em rede. [online]. Rio de Janeiro: EDUERJ, 2016. Sabor metrópole series, vol. 5, pp. 183-195.
CHARAUDEAU, P. Os estereóticos, muito bem. Os imaginários, ainda melhor. Entrepalavras, Fortaleza, v.7, p.571-591, jan/jun, 2017.
CHARAUDEAU, P. O discurso propagandista: uma tipologia. in Machado, Ida Lucia & Mello, Renato: Análises do Discurso Hoje, vol. 3. Rio de Janeiro: Nova Fronteira (Lucerna) 2010, p.57-78.
COOK, G; ANCARNO, C. “I do still love the taste”: Taste as a reason for eating non-human animals. ISLE: Interdisciplinary Studies in Literature and Environment. 2019, p.1-25.
JOY, M. Why we love dogs, eat pigs and wear cows: an introduction to carnism. San Francisco, CA: Conari Press, 2010.
LOUGHNAN, S.; HASLAM, N.; BASTIAN, B. The role of meat consumption in the denial of moral atatus and mind to meat animals. Appetite, 55, p. 156-159, 2010.
PECHEUX, M. Semântica e discurso: uma crítica a afirmação do óbvio. Tradução
ROBBINS, J. Prefácio. In: JOY, M. Por que amamos cachorros, comemos porcos e vestimos vacas. Uma introdução ao carnismo. São Paulo: Cultrix, 2014.
SANTOS, A.; FONSECA, R.P. Realidades e imagens do especismo: impactos da indústria (agro)pecuária e representações publicitárias de animais não humanos sencientes. Sociologia, Revista da Faculdade de Letras da Universidade do Porto, Vol. XXIII, p. 205-222, 2012.
SINGER, P. Animal Liberation. New York: Harper Collins Publishers, 1990.
SLYWITCH, E. Guia Alimentar de Dietas Vegetarianas para Adultos. São Paulo: Sociedade Vegetariana Brasileira, 2012.
TABELA BRASILEIRA DE COMPOSIÇÃO DE ALIMENTOS (TBCA). Universidade de São Paulo (USP). Food Research Center (FoRC). Versão 7.1. São Paulo, 2020. [Acesso em: 10/03/2021]. Disponível em: http://www.fcf.usp.br/tbca.
VOLLI, U. Semiótica da publicidade: a criação do texto publicitário. Lisboa: Edições 70, 2003.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Fernanda Passos da Trindade Jorge Neres
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
a) Authors retain copyright and grant the journal the right of first publication. The articles are simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution 4.0 International Public License (CC BY 4.0) which allows the sharing of the work with acknowledgment of its authorship and initial publication in this journal.
b) Discursividades journal offers immediate free access to its content, following the principle that making scientific knowledge available to the public free of charge provides greater global democratization of knowledge.