The affective aspect in the teaching and learning of english as a foreign language to elderly people
DOI:
https://doi.org/10.29327/256399.8.1-2Palavras-chave:
Teaching and learning. English language. Elderly students.Resumo
The present article aims to understand the role of emotion (affective aspect) in the teaching and learning of English as a Foreign Language (EFL) to elderly people. The data of this research were generated through reflective reports and a face-to-face interview with students from the Open University to Maturity (in Portuguese, Universidade Aberta à Maturidade - UAMA) at the State University of Paraíba (in Portuguese, Universidade Estadual da Paraíba - UEPB). We base our study, mainly, on Moita Lopes (2009), who brings the concept of Indisciplinary Applied Linguistics by promoting the study and exchange of knowledge of marginalized groups; Immordino-Yang and Faeth (2010), who argue in favor of the role of emotion in the learning process; Pizzolatto (1995), who presents a deep reflection on foreign languages teaching and learning to the elderly in view of some affective factors that need to be considered, among other authors. We concluded that taking the affective aspect into consideration, more specifically the role of emotion in the classroom, is essential to promote a meaningful, inclusive and learner-centered experience to elderly students.
Referências
BAIRD, Abigail. Good idea? Available at: http://www.learner.org/courses/neuroscience/videos/videos.html?dis=U&num=02. Accessed on November 24th, 2015.
BOIANOSKI, Célia Regina; FERNANDES, Paulo Henrique Capillé. O professor de língua inglesa: ensinando a terceira idade. 2006. Available at: <https://www.pucpr.br/eventos/educere/educere2006/anaisEvento/docs/CI-104-TC.pdf >. Accessed on January 10th, 2016.
BORGES, Elyonara Ferreira. The best age to learn English: an action research at Universidade Aberta à Maturidade (UAMA). 2016. 101 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Letras-Inglês) - Universidade Estadual da Paraíba, Campina Grande/PB, 2016.
BRASIL. Estatuto do idoso: Lei federal nº 10.741, de 01 de outubro de 2003. Brasília, DF: Secretaria Especial de Editoração e Publicações/ Subsecretaria de Edições Técnicas, 2003.
BROWN, Douglas H. Teaching by Principles: an Interactive Approach to Language Pedagogy. 3 ed. New York: Pearson/Longman, 2007.
DU, Xiaoyan. The Affective Filter in Second Language Teaching. In: Asian Social Science, Chine, v. 5, n. 8, p. 162-165, 2009.
FROUND, Karen. The Neuroscience of language and learning. 2012. Available at: https://www.youtube.com/watch?v=N4KuS08TRsEby Teachers College CUNYC. Accessed on November 6th, 2015.
GUERRA, Leonor Bezerra. Cérebro e Aprendizagem: Um Diálogo entre a Neurociência e a Educação. 2013. Available at:<https://www.youtube.com/watch?v=934wiekO-8g >, By Mariana de Castro. Accessed on September 19th, 2015.
IMMORDINO-YANG, Mary Helen; FAETH Matthias. The Role of Emotion and
Skilled Intuition in Learning. In: SOUSA, David A. (ed.). Mind, Brain and Education: Neuroscience implications for the classroom. Bloomington: Solution Tree, 2010.
LARSEN-FREEMAN, Diane. Techniques and Principles in Language Teaching. 2 ed. Oxford: Oxford University Press, 2000.
MACINTYRE, Peter D. Motivation, anxiety and emotion in second language acquisition. In: ROBINSON, Peter (ed.). Individual Differences and Instructed Language Learning. Philadelphia: John Benjamins B.V., 2002.
MOITA LOPES, Luiz Paulo. Da aplicação da Linguística à Linguística Aplicada Indisciplinar. In. PEREIRA, Regina Celi.; ROCA, Pilar. (orgs.). Linguística Aplicada: um caminho com muitos acessos. São Paulo: Editora Contexto, 2009.
MOREIRA, Herivelto. CALEFFE, Luiz Gonzaga. Metodologia da pesquisa para o professor pesquisador. 2 ed. Rio de Janeiro: Lamparina, 2008
MUÑOZ, Carmen. On how age affects foreign language learning. 2010. Available at http://www.enl.auth.gr/gala/14th/Papers/Invited%20Speakers/Munoz.pdf. Accessed on May 1st, 2016.
PIZZOLATTO, Carlos Eduardo. Características da construção do processo de ensino e aprendizagem de língua estrangeira (inglês) com adultos da terceira idade. 1995. 258 f. Dissertação (Mestrado em Linguística Aplicada com ênfase Ensino/Aprendizado de Segunda Língua e Língua Estrangeira) - Instituto de Estudos da Linguagem, Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 1995.
STEVICK, Earl W. Affect in learning and memory: from alchemy to chemistry. In: ARNOLD, Jane (Ed.). Affect in Language Learning.4 ed. New York: Cambridge University Press, 2005.
Downloads
Publicado
Como Citar
Licença
Copyright (c) 2021 Elyonara Ferreira Borges; Karyne Soares Duarte Silveira
Este trabalho está licenciado sob uma licença Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
a) Os autores mantêm os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação. Os artigos estão simultaneamente licenciados sob a Creative Commons Attribution 4.0 International Public License (CC BY 4.0) que permite a partilha do trabalho com reconhecimento da sua autoria e da publicação inicial nesta revista.
b) A revista Discursividades oferece acesso livre imediato ao seu conteúdo, seguindo o princípio de que disponibilizar gratuitamente o conhecimento científico ao público proporciona maior democratização mundial do conhecimento.