School activities and tasks in initial teaching education: an analysis of written statements

Authors

DOI:

https://doi.org/10.29327/256399.11.2-8

Keywords:

Initial teacher education. Wording. Writing activity

Abstract

The present article contemplates a study about the elaboration of writing activities, in the context of initial teacher education. We know that developing school activities and tasks is a practice inherent to teaching, since the teacher constantly produces activities applied in the classroom, to mobilize students' knowledge in the learning process. However, sometimes this practice needs to be systematized in undergraduate courses. From this perspective, we developed methodology in which we investigate the production of wordings of writing activities elaborated by pre-graduating students of the Portuguese Language Arts Course. To this, we are based on Araújo (2014), which deals with wordings of activities; Antunes (2003; 2009), which discusses writing activity. The results of the analysis point to the fact that teachers in initial education, despite having no experience with the practice of elaborating wordings, demonstrate a satisfactory development in the writing activities elaborated.

 

Author Biographies

Adna Sousa, Universidade Federal de Campina Grande(UFCG)

Mestranda do Programa de Pós-Graduação em Linguagem e Ensino (PPGLE) da Universidade Federal de Campina Grande. Professora de Língua Portuguesa da rede estadual de ensino da Paraíba. 

Clara Regina Rodrigues de Souza, Universidade Federal da Paraíba ((Proling/ UFPB/ bolsista Capes)

 Doutoranda do Programa de Pós-Graduação em Linguística, da Universidade Federal da Paraíba ((Proling/ UFPB/ bolsista Capes)). Está como professora do Departamento de Letras e Artes, da Universidade Estadual da Paraíba - UEPB. É integrante do: CPI da LSF (UFPB/ CNPq); HEDRA EU (Australia National University’s Institute for Communication in Healthcare); do Grupo de Pesquisa Sistêmica, Ambientes e Linguagens (SAL/ CNPq). Pesquisa escrita acadêmica e discurso científico.

References

ANTUNES, Irandé. Aula de Português: encontro e interação. São Paulo: Parábola Editorial, 2003

ANTUNES, Irandé. Língua, texto e ensino: outra escola possível. São Paulo: Parábola Editorial, 2009. p. 207-216

ARAÚJO, Denise Lino de. Enunciados de atividades e tarefas escolares: modos de fazer. Olinda: Livro rápido, 2014

MIRANDA, Made Júnior. A lição de casa escolar e o ensino desenvolvimental. In: Perspectivas atuais na formação de professores. / Ricardo Luiz de Bittencourt; Neila Carla Camerini (Organizadores). – Rio de Janeiro: Dictio Brasil, 2016. (Série Perspectivas atuais na formação de professores; vol. 1)

MOITA LOPES, Luis Paulo da. Por uma linguística Aplicada Indisciplinar. 2ª Ed. São Paulo: Parábola Editorial, 2006.

OLIVEIRA, Luciano Amaral. Coisas que todo professor de português precisa saber: a teoria na prática. São Paulo: Parábola Editorial, 2010

Published

2022-11-27

How to Cite

Sousa, A., & Rodrigues de Souza, C. R. (2022). School activities and tasks in initial teaching education: an analysis of written statements. DISCURSIVITIES, 11(2), e1122212. https://doi.org/10.29327/256399.11.2-8