Competencies of the dissertative-argumentative text of the Enem: difficulties and challenges in the process of reading and writing
DOI:
https://doi.org/10.29327/256399.12.1-6Keywords:
Dissertative-argumentative text. Difficulties. High school.Abstract
The research aimed to identify the main difficulties faced by students of the 3rd grade of high school in the skills required by the writing of the Enem. As a methodological procedure, we chose document-based qualitative research. As theoretical support, we used Tavares & Cardoso (2018), Marcuschi (2008), Vanda Elias (2014), Koch (2004), among others. The difficulties identified are understood as factors resulting from a deficient teaching, in addition to the lack of reading and writing habits, essential for students to develop objective, coherent, cohesive and, above all, meaningful texts. In this sense, this work shows how relevant it is to encourage students to practice reading and writing, so that they can become producers of critical and reflective texts.
References
BRASIL. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira (Inep). A redação no Enem 2020: Cartilha do participante. Brasília, DF: INEP, 2020. Disponível em: <https://download.inep.gov.br/ publicacoes/institucionais/avaliacoes_e_exames_da_educacao_basica/a_ redacao_do_enem_2020_-_cartilha_do_participante.pdf>. Acesso em: 16 abr. de 2022.
BRASIL. Exame Nacional do Ensino Médio: relatório final 1999. Brasília: Inep, 2000.
Disponível em:
https://download.inep.gov.br/publicacoes/institucionais/avaliacoes_e_exames_da_educacao_basica/enem_
exame_nacional_do_ensino_medio_relatorio_final_1999.pdf.
Acesso em: 14 abr. de 2022.
BRASIL. Ministério da Educação. Perguntas frequentes. Novo Enem. Disponível em: <http://portal.mec.gov.br/component/content/ article?id=13427:perguntas-frequentes-novo-enem>. Acesso em: 14 abr. 2022.
CASTRO, Maria Helena G. Sistemas de avaliação da educação no Brasil. São Paulo Perspec., São Paulo, v. 23, n. 1, p. 5-18, jan./jun. 2009.
DESLAURIERS, J.P. Recherche Qualitative. Montreal: McGraw Hill, 1991.
ELIAS, Vanda Maria. Ensino de Língua Portuguesa: oralidade, escrita e lei- tura. 1ed., 2ª reimpressão. São Paulo: Contexto, 2014.
GOLDEMBERG, M. A arte de pesquisar. Rio de Janeiro: Record, 1997.
KOCH, Ingedore. A coesão textual. 19ed. São Paulo: Contexto, 2004.
LOPES, Rossi,M. A. G. A. Aspectos teóricos e sequências didáticas para a produção escrita de gêneros discursivos. São Paulo: Letras & Letras, p. 135- 136, 2015. Disponível em: <https://seer.ufu.br/index.php/letraseletras/ article/view/30598>. Acesso em: 14 abr. 2022.
MARCUSCHI, Luiz Antônio. Produção textual, análise de gêneros e com- preensão. São Paulo: Parábola Editorial, 2008.
MATENCIO, M. L. M. Atividades de retextualização em práticas acadêmi- cas: um estudo do gênero resumo. Scripta, Belo Horizonte, v. 6, n. 11, p. 25- 32, 2002.
TAVARES, L. N; CARDOSO, M. C. S. Os desafios na produção do texto dissertativo-argumentativo nas aulas de Língua Portuguesa dos alunos do 3º ano do ensino médio. Universidade do Estado do Amazonas: UEA, 2018. Disponível em: <http://repositorioinstitucional.uea.edu.br//handle/ riuea/2100> Acesso em: 11 abr. 2022.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
Categories
License
Copyright (c) 2023 Bruna Maria de Sousa Santos; Letícia Paulo de Oliveira; Matheus Kennedy de Macêdo; Tierry Mahon Gomes
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
a) Authors retain copyright and grant the journal the right of first publication. The articles are simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution 4.0 International Public License (CC BY 4.0) which allows the sharing of the work with acknowledgment of its authorship and initial publication in this journal.
b) Discursividades journal offers immediate free access to its content, following the principle that making scientific knowledge available to the public free of charge provides greater global democratization of knowledge.