Google Maps and digital literacy in the English classroom: a case study

Authors

DOI:

https://doi.org/10.29327/256399.14.1-1

Keywords:

Supervised Internship, English Lesson, Digital Literacies, Google Maps

Abstract

In this work, we address digital literacy practices (FREITAS, 2010) in elementary education during Supervised Internship II at a public university in Paraíba. Through the application of a didactic sequence (CRISTOVÃO, 2009), we used Google Maps as the focus of study and production. Therefore, we aim to analyze digital literacy practices in relation to the use of Maps in the classroom. This research is classified as a qualitative-interpretative case study (MOREIRA; CALEFFE, 2008). In the analysis, we describe how students interacted with the website and contrast the model of pamphlets produced by interns with those made by students. The research identified the following aspects: on the one hand, resistance to the use of Maps in English, in addition to the lack of access to digital instruments. On the other hand, dynamic vocabulary acquisition and a higher level of student engagement.

Author Biographies

Francisco Gabriel Cordeiro da Silva, Universidade Estadual da Paraíba (UEPB)

Mestre em Linguagem e Ensino pela UFCG. Professor de Língua Inglesa vinculado ao Departamento de Letras e Artes da UEPB.

Gabriel Gonçalves Benjamim de Souza, UEPB

Graduando em Letras-Inglês na UEPB

Felipe Barbosa dos Santos, UEPB

Graduado em Letras Inglês pela UEPB.

References

BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Educação Infantil e Ensino Fundamental. Brasília: MEC, 2018. Disponível em: < http://basenacionalcomum.mec.gov.br/>. Acesso em: 20 jun. 2023.

CARMAGNANI, A. Por uma abordagem alternativa para o ensino de leitura: a utilização do jornal na sala de aula. In: CORACINI, M. (org.) O jogo discursivo na aula de leitura: língua materna e língua estrangeira. São Paulo, Pontes, 1995. p. 123-132.

CRISTOVÃO, V. Sequências Didáticas para o ensino de línguas. In: DIAS, R.; CRISTOVÃO, V. (org.). O Livro didático de língua estrangeira: múltiplas perspectivas. Campinas: Mercado de Letras, 2009. p. 305-344.

DOLZ, J.; SCHNEUWLY, B. Genres et progression en expression orale et ecrite. Éléments de réflexions a propos d'une expérience romande. Enjeux, n. 37/38, p. 49-75, 1996.

FREITAS, M. Letramento digital e formação de professores. Educação em revista, v. 26, p. 335-352, 2010. Disponível em: < https://www.scielo.br/j/edur/a/N5RryXJcsTcm8wK56d3tM3t/?format=pdf>. Acesso: 20 jun. 2023.

JENKINS, J. Which pronunciation norms and models for English as an International Language? ELT Journal, v. 52, n. 2, p. 119-126, 1998. Disponível em: < http://dx.doi.org/10.1093/elt/52.2.119>. Acesso em: 03 jan. 2024.

KUMARAVADIVELU, B. Beyond Methods: Macrostrategies for Language Teaching. New Haven and London: Yale University Press, 2003.

MOREIRA, H.; CALEFFE, L. Metodologia da pesquisa para o professor pesquisador. 2a ed. Rio de Janeiro: Lamparina, 2006.

NASCIMENTO, A. O Ensino de língua inglesa sob o viés dos letramentos digitais. In: ZACCHI, V.; STELLA, P. (org.). Novos letramentos, formação de professores e ensino de língua inglesa. Maceió: EDUFAL, 2014, p. 53-73.

NASCIMENTO, A.; SANTOS, G.; SILVEIRA, T. Letramentos digitais e formação inicial de professores: entre ser discente e tornar-se docente. Revista (Con)Textos Linguísticos, v. 13 n. 26, p. 51-64, 2019. Disponível em: <https://periodicos.ufes.br/contextoslinguisticos/article/view/27607>. Acesso em: 03 jan. 2024.

PASQUIER, A.; DOLZ, J. Un decálogo para enseñar a escribir. Cultura y Educación. Madrid, Infancia y Aprendizaje, n. 2, p. 31-41, 1996.

PERRENOUD, P. et al. As competências para ensinar no século XXI: a formação dos professores e o desafio da avaliação. Trad. Cláudia Schilling e Fátima Murad. Porto Alegre: Artmed, 2002.

SANTOS, M. Por uma outra globalização: do pensamento único à consciência universal. 6 ed. Rio de Janeiro: Record, 2001.

SOARES, M. Letramento. Diário do grande ABC, v. 29, p. 3, 2003.

SOUSA JÚNIOR, M. G.; SILVA, F. G. C.; COSTA, M. A. M. O uso de tecnologias digitais no planejamento de professores de inglês em período de estágio supervisionado. Revista Leia Escola, v. 20, n.1, p. 176-188, 2020. Disponível em: < http://revistas.ufcg.edu.br/ch/index.php/Leia/article/view/1766>. Acesso em: 20 dez. 2023.

SOUZA, V. Letramento digital e formação de professores. Revista Língua Escrita, n. 2, p. 55-69, 2007. Disponível em: < https://www.ceale.fae.ufmg.br/files/uploads/revista%20lingua%20escrita/LinguaEsc rita_2.pdf>. Acesso em: 20 jun. de 2023.

Published

2024-03-29

How to Cite

Silva, F. G. C. da, Gonçalves Benjamim de Souza, G., & Santos, F. B. dos. (2024). Google Maps and digital literacy in the English classroom: a case study. DISCURSIVITIES, 14(1), e–1412405. https://doi.org/10.29327/256399.14.1-1

Issue

Section

Artigos

Categories