Beyond grades: recognizing students’ emotions in the English language classroom

Authors

Keywords:

Supervised internship, Emotional recognition, Foreign language class

Abstract

This article aims at discussing, based on the experience of a Supervised Internship in the English Language undergraduation course, the importance of considering students' emotions in the school environment, as well as the challenges of an autonomous teaching practice with regard to socioemotional recognition and particularities surrounding students’ performance. Thus, as a theoretical contribution, we anchor ourselves in Kumaravadivelu (1994, 2003), Fonseca (2016), Freire (2011), Machado (2011) and Silva (2017), among others, by mobilizing discussions focused on teaching languages in a disruptive perspective. In methodological terms, the research is classified as interpretive, qualitative, exploratory and as a case study (GONSALVES, 2003; MOREIRA; CALEFFE, 2008). After analyzing the investigation, we understand that it is necessary for language teachers to work through activities that consider the emotional aspects of their students, prioritizing the well-being of everyone, including their own, as this directly impacts the performance of school grades.

Author Biographies

Francisco Gabriel Cordeiro da Silva, Universidade Estadual da Paraíba (UEPB)

Mestre em Linguagem e Ensino pela UFCG. Professor de Língua Inglesa vinculado ao Departamento de Letras e Artes da UEPB. 

Claryce Cunha de Araújo Torres, Universidade Estadual da Paraíba (UEPB)

Graduanda em Letras-Inglês pela UEPB.

Maria Vitória Gonçalves Maciel, Universidade Estadual da Paraíba (UEPB)

Graduanda em Letras-Inglês pela UEPB.

References

BERNABÉ, F. O uso da língua materna no ensino de língua estrangeira. Diálogos Pertinentes, v. 4, n. 4, p. 243-257, 2008. Disponível em: < http://www.educadores.diaadia.pr.gov.br/arquivos/File/setembro2012/lem_artigos/bernabe.pdf>. Acesso em: 03 jan. 2024.

BROWN, H. D. Teaching by principles: an interactive approach to language pedagogy. New York: Pearson Longman, 2007.

FONSECA, K. Investigação-ação: uma metologia [sic] para prática e reflexão docente. Revista Onis Ciência, Portugal, vol. 1, 2012. Disponível em: <https://revistaonisciencia.com/wp-content/uploads/2020/02/2ED02-ARTIGO-KARLA.pdf>. Acesso em: 23 jun. 2023.

FONSECA, V. Importância das emoções na aprendizagem: uma abordagem neuropsicopedagógica. Revista psicopedagoga, São Paulo, vol. 33, 2016. Disponível em: <http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0103-84862016000300014>. Acesso em: 22 jun. 2023.

FREIRE, P. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra, 2011.

GONSALVES, E. P. Conversas sobre iniciação à pesquisa científica. 3ª ed. Campinas, SP: Editora Alínea, 2003.

KLEIMAN, A.; VIANNA, C.; DE GRANDE, P. A Linguística Aplicada na contemporaneidade: uma narrativa de continuidades na transformação. Calidoscópio, v. 17, n. 4, p. 724-742, 2019. Disponível em: <https://revistas.unisinos.br/index.php/calidoscopio/article/view/cld.2019.174.04>. Acesso em 17 dez. 2023.

KUMARAVADIVELU, B. The Postmethod Condition: (E)merging Strategies for Second/Foreign Language Teaching. TESOL Quarterly, v. 28, n. 1, p. 27-48, 1994. Disponível em: <https://www.jstor.org/stable/3587197>. Acesso em: 03 jan. 2024.

KUMARAVADIVELU, B. Beyond Methods: Macrostrategies for Language Teaching. New Haven and London: Yale University Press, 2003.

MACHADO, L. et al. Teoria das emoções em Vigotski. Scielo Brasil, 2012. Disponível em: <https://www.scielo.br/j/pe/a/cvL9hMXKctvZpzF3nLFdyYw/#:~:text=Para%20Vigotski%2C%20as%20emo%C3%A7%C3%B5es%20s%C3%A3o,com%20outros%20do%20psiquismo%20humano>. Acesso em: 15 jun. 2023.

MOITA LOPES, L. Uma linguística aplicada mestiça e ideológica: interrogando o campo como linguista aplicado. In: MOITA LOPES, L. P (org.). Por uma linguística aplicada indisciplinar. Parábola, 2006. p. 13-44.

MONTE MÓR, W. Multimodalidades e comunicação: antigas novas questões no ensino de línguas estrangeiras. Letras & Letras, v. 26, p. 469-478, 2011. Disponível em: <https://seer.ufu.br/index.php/letraseletras/article/view/25637>. Acesso em 17 dez. 2023.

MOREIRA, H.; CALEFFE, L. Metodologia da pesquisa para o professor pesquisador. 2. ed. Rio de Janeiro: Lamparina, 2008.

PEREIRA, E. O papel da língua materna na aquisição da língua estrangeira. Revista Inter-Ação, Goiânia, v. 26, n. 2, p. 53–62, 2007. Disponível em: https://revistas.ufg.br/interacao/article/view/1600. Acesso em: 17 dez. 2023.

SILVA, R. As emoções e sentimentos na relação professor-aluno e sua importância para o processo de ensino e aprendizagem: contribuições da teoria de Henri Wallon. 2017. 162 f. Dissertação (Mestrado em Psicologia) – Faculdade de Ciências e Letras de Assis, Universidade Estadual Paulista “Júlio de Mesquita Filho”, 2017.

SMIRNOV, A. Las emociones y los sentimientos. In: SMIRNOV, A.; LEONTIEV, A.; RUBINSHTEIN, S.; TIEPLOV, B. M (org.). Psicologia. México: Editorial Grijalbo S. A, 1969. p. 355-381.

Published

2024-05-25

How to Cite

Silva, F. G. C. da, Cunha de Araújo Torres, C., & Maciel, M. V. G. (2024). Beyond grades: recognizing students’ emotions in the English language classroom. DISCURSIVITIES, 14(1), e–1412412. Retrieved from https://revista.uepb.edu.br/REDISC/article/view/3098

Issue

Section

Artigos

Categories