Strategies for contextualized teaching of English: analysis of the internship experience in the public school

Authors

DOI:

https://doi.org/10.29327/256399.17.1-1

Keywords:

Supervised Internship, English language, Contextualized teaching

Abstract

This work aims to identify how teaching promoted through the students’ sociocultural context contributes to the English language learning. Thus, we explored discussions about language teaching in context, describing through activities strategies used to achieve the proposed objective, evaluating students' participation, motivation and performance. For theoretical discussions, we anchored ourselves in the ideas of Freire (2011), Kumaravadivelu (2003) and other authors who discuss the contextualized teaching of English and their strategies for doing so. As a way to achieve our objectives, we used as corpus lesson plans and activities carried out during the period of the Supervised Internship II subject matter, in a state public school, with a 6th year class. Methodologically, the research is exploratory, interpretive, qualitative and a case study (GONSALVES, 2003). Through data analysis, we found greater interest and engagement among students in learning the proposed content in English.

Author Biographies

Francisco Gabriel Cordeiro da Silva, Universidade Estadual da Paraíba (UEPB)

Mestre em Linguagem e Ensino pela UFCG. Professor de Língua Inglesa vinculado ao Departamento de Letras e Artes da UEPB.

Rebecca Vidal de Negreiros Macedo, Universidade Estadual da Paraíba (UEPB)

Graduanda em Letras-Inglês pela UEPB

Thomans Hasley Araujo de Oliveira, Universidade Estadual da Paraíba (UEPB)

Graduando em Letras-Inglês pela UEPB.

References

ANTERO, K.; NASCIMENTO, A.; SILVA, D.; SANTOS, R. Contextualizar: o ensino da língua inglesa com interdisciplinaridade. Anais... Campina Grande: Realize Editora, 2015. Disponível em: <https://editorarealize.com.br/artigo/visualizar/11609>. Acesso em: 19 dez. 2023.

ANTUNES, Irandé. Gramática contextualizada: limpando “o pó das ideias simples”. São Paulo: Parábola Editorial, 2014.

BAGNO, M. Língua, linguagem, linguística. Pondo os pingos nos ii. São Paulo: Parábola Editorial, 2014.

BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Educação Infantil e Ensino Fundamental. Brasília: MEC, 2018.

BRASIL. Ministério da Educação. Parâmetros Curriculares Nacionais: terceiro e quarto ciclos do ensino fundamental: língua estrangeira. Brasília: MEC/SEF, 1998.

CRYSTAL, David. The English language. A guided tour of the language. 2nd ed. London: Penguin Books, 2002.

FIORIN, L. Linguística? Que é isso? São Paulo: Contexto, 2013.

FREIRE, P. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra, 2011.

GONSALVES, E. P. Conversas sobre iniciação à pesquisa científica. 3a ed. Campinas, SP: Editora Alínea, 2003.

KLEIMAN, A.; VIANNA, C.; DE GRANDE, P. A Linguística Aplicada na contemporaneidade: uma narrativa de continuidades na transformação. Calidoscópio, v. 17, n. 4, p. 724-742, 2019. Disponível em: < https://revistas.unisinos.br/index.php/calidoscopio/article/view/cld.2019.174.04>. Acesso em 17 dez. 2023.

KUMARAVADIVELU, B. Beyond Methods: macrostrategies for language teaching. New Haven And London: Yale University Press, 2003.

MARZARI, G. B; BADKE, M R. Ensino e aprendizagem de língua inglesa em escolas públicas de Santa Maria/RS. Pesquisas em Discurso Pedagógico, [S.L.], v. 2013, n. 1, p. 1-21, 2013. Disponível em: <https://www.maxwell.vrac.puc-rio.br/colecao.php?strSecao=resultado&nrSeq=2182 7@1>. Acesso em: 28 jun. 2023.

GUSMÃO, H.; MIRANDA, J. Artigo Científico: estrutura e redação. Niterói: Intertexto, 2000.

MOREIRA, H; CALEFFE, L. G. Metodologia da pesquisa para o professor pesquisador. 2a edição. Rio de Janeiro: DP&A, 2008.

POLIDORIO, V. O ensino de língua inglesa no Brasil. Travessia, v. 8, n. 2, p. 340-346, 2004. Disponível em: < https://e-revista.unioeste.br/index.php/travessias/article/view/10480 >. Acesso em: 28 jun. 2023.

Published

2025-01-05

How to Cite

SILVA, F. G. C. da; MACEDO, R. V. de N.; OLIVEIRA, T. H. A. de. Strategies for contextualized teaching of English: analysis of the internship experience in the public school. DISCURSIVITIES, [S. l.], v. 17, n. 1, p. e–1712502, 2025. DOI: 10.29327/256399.17.1-1. Disponível em: https://revista.uepb.edu.br/REDISC/article/view/3099. Acesso em: 19 jan. 2025.

Issue

Section

Artigos

Categories