“Where your power reaches, my communication fails”: implications for language disappearance and the impact on teacher education
DOI:
https://doi.org/10.29327/256399.15.2-11Keywords:
Power relations. Communication. Disappearance of languages. Teacher educationAbstract
This qualitative study, grounded in bibliographic sources, aims to deepen the understanding of the implications of power and communication, or their absence, in the context of linguistic decline and the importance of this reflection for teacher education. It was based not only on the theoretical contributions of Faraco (2019), Cardeira (2006), and Lasswell (1948) but also on authors such as Freire (1991, 2004), Pimenta (2012), and Quijano (1991). In this approach, the perception emerges that the extinction of languages is linked to a hegemonic project of political and cultural annihilation, impacting the communication of marginalized groups within the realm of power. This is reflected through the attempt to produce work that contributes to the development of a linguistic perspective that not only identifies the hierarchies underlying linguistic uses but also problematizes linguistic disappearance and how it needs to be critically, reflectively, emancipatorily, and decolonially considered by teachers in training.
References
BOSI, A. História concisa da literatura brasileira. São Paulo: Cultrix, 2017.
BORELLI, J. O estágio e o desafio decolonial: (des)construindo sentidos sobre a formação de professores/as de inglês. 2018. 222 f. Tese (Doutorado em Letras e Linguística) – Faculdade de Letras, UFG, Goiânia, 2018.
CARDEIRA, E. História do português: o essencial sobre a. Lisboa: Caminho, 2006.
FARACO, C. História do português. São Paulo: Parábola, 2019.
FREIRE, P. Educação e mudança. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1991.
______. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra, 2004.
GIL, A. C. Métodos e técnicas de pesquisa social. 7. ed. São Paulo: Atlas, 2019.
JUCÁ, L. Expandindo perspectivas: ensaios para uma formação docente decolonial. In: MASTRELLA-DE-ANDRADE, M. R. (org.). (De)Colonialidades na relação escola-universidade para formação de professoras(es) de línguas. Campinas, SP: Pontes Editores, 2020.
JORDÃO, C. Abordagem comunicativa, pedagogia crítica e letramento crítico - farinhas do mesmo saco. In: ROCHA, C.; MACIEL, R. (orgs.). Língua estrangeira e formação cidadã: por entre discursos e práticas. Campinas: Pontes, 2013.
LAKATOS, E.; MARCONI, M. Metodologia científica. In:__ Metodologia qualitativa e quantitativa. 7. ed. São Paulo: Atlas, 2019.
MARQUES, S. Letramento crítico e decolonialidade no ensino de língua inglesa na educação de jovens e adultos (EJA). 2021. 129 f. Dissertação. (Mestrado em Letras e Linguística: Linguística) - Faculdade de Letras, Programa de Pós Graduação em Letras e Linguística, Universidade Federal de Alagoas, Maceió, 2020.
MEOTTI, J.; FRANK, H. Linguística aplicada e perspectivas Decolonial, Crítica e Queer. In. LUTERMAN, L. A.; POZZOBON, M. M.; SILVA, V. R. (Orgs.). Educação linguística e Formação docente: Diferentes olhares epistemológicos. Campinas: Pontes Editores, 2017.
MOURA FILHO, A. Basta de clamarmos inocência: a formação reflexiva do professor contemporâneo de línguas. In: In: SILVA, K. A. da, et al (Orgs.). A formação de professores de línguas: novos olhares – volume I. Campinas, SP: Pontes Editores, 2011.
PIMENTA, S. Saberes pedagógicos e atividade docente. São Paulo: Cortez, 2012.
QUIJANO, A. Colonialidad y modernidad/racionalidade. Perú Indígena, Lima, v. 12, n. 29, p. 11-20, 1991.
RÜDIGER, F. As teorias da comunicação. Porto Alegre: Penso, 2011.
SILVESTRE, V. Perspectivas críticas de educação linguística no Brasil: trajetórias e práticas de professoras/es universitárias/os de inglês. São Paulo: Pá de Palavra, 2018, p. 251-261.
SOARES, W. Des(re)territorializações da minha identidade docente registradas em diários-reflexivos: (des)encontros com a educação linguística crítica. Revista Humanidades & Inovação, Palmas, v. 1, n.9, p. 230-244, 2022.
VIEIRA-ABRAHÃO, M. A formação de professores de línguas: passado, presente e futuro. In: SILVA, K. A. da. (Org.). Ensinar e aprender línguas na contemporaneidade: linhas e entrelinhas. Coleção: Novas Perspectivas em Linguística Aplicada Vol. 1. Campinas: Pontes Editores, 2010.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
Categories
License
Copyright (c) 2024 Priscila Nunes Brazil; Marcos Aurélio Marques Lima
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
a) Authors retain copyright and grant the journal the right of first publication. The articles are simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution 4.0 International Public License (CC BY 4.0) which allows the sharing of the work with acknowledgment of its authorship and initial publication in this journal.
b) Discursividades journal offers immediate free access to its content, following the principle that making scientific knowledge available to the public free of charge provides greater global democratization of knowledge.