Reading practices of journalistic genres in high school: a Decolo- nial Educommunicative perspective

Authors

DOI:

https://doi.org/10.29327/256399.14.1-6

Keywords:

Reading practices., School Newspaper, Vocational High School

Abstract

This study investigates the reading practices of journalistic genres in high school from a Decolonial Educommunicative perspective, focusing on students' reading conceptions in the process of creating the ITA Newspaper. The objective is to examine how the production of a school newspaper can influence the understanding and construction of knowledge about reading by students. Using a qualitative approach with a descriptive bias, the study adopted a case study method in a Technical-Vocational High School, with participants from the first years directly involved in the preparation of the school newspaper. Data were collected through participant observation, questionnaire analysis and document review of the final newspaper. In summary, this study shows that the practices of reading journalistic genres and their active participation have significant potential to promote the development of critical reading skills and engagement with decolonial themes.

Author Biographies

Manassés Morais Xavier, Universidade Federal de Campina Grande

Doutor em Linguística pela Universidade Federal da Paraíba. Mestre em Linguagem e Ensino pela Universidade Federal de Campina Grande. Realizou Estágio Pós-Doutoral em Linguística na Universidade Federal da Paraíba. Professor Adjunto III de Língua Portuguesa e Linguística na Unidade Acadêmica de Letras, Centro de Humanidades, da Universidade Federal de Campina Grande (UAL/CH/UFCG) e Professor Permanente no Programa de Pós-Graduação em Linguagem e Ensino da Universidade Federal de Campina Grande (PPGLE/UFCG).

Priscila Nunes Brazil, Universidade Federal de Campina Grande

A autora compartilha da primeira autoria do artigo. Mestranda pelo Programa de Pós-Graduação em Linguagem e Ensino da Universidade Federal de Campina Grande (PPGLE/UFCG).

References

BAKHTIN, M. Os gêneros do discurso. In: BAKHTIN, Mikhail. In: Estética da criação verbal. Trad. Paulo Bezerra. 4 ed. São Paulo: Martins Fontes, 2006, pp. 261-306 [1952-1953].

BAKHTIN, Mikhail. Estética da criação verbal. São Paulo: Martins Fontes Editora, 2003.

BAKHTIN, Mikhail. Os gêneros do discurso. Paulo Bezerra (Organização, Tradução, Posfácio e Notas); Notas da edição russa: Seguei Botcharov. São Paulo: Editora 34, 2016. 164p.

BALTAR. M. Letramentos e gêneros textuais midiático-escolares. Letras, Santa Maria, v. 20, n.40, jan./jun. 2010, p. 177-190

BOGDAN, Robert; BIKLEN, Sari. Investigação qualitativa em educação: uma introdução à teoria e aos métodos. Portugal: Porto Editora, 1994.

FREIRE, Paulo. Educação como prática de liberdade. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2019 [1967].

FREINET, Celéstin. O Jornal Escolar. Lisboa: Ed. Estampa, 1974.

TRIPP, David. Pesquisa-ação: uma introdução metodológica. Educação e pesquisa, v. 31, n. 3, p. 443-466, 2005.

IJUIM, Jorge Kanehide. Jornal e vivências humanas: um roteiro de viagem. São Paulo. ECA/USP. Tese de doutorado, 2002.

QUIJANO, Aníbal. Colonialidade do poder, eurocentrismo e América Latina. In: LANDER, Edgardo (org). A colonialidade do saber: eurocentrismo e ciências sociais. Perspectivas latinoamericanas. Buenos Aires, Colección Sur Sur, 2005, pp.118-142.

SOARES, Ismar de Oliveira. Educomunicação, o conceito, o profissional, a aplicação. São Paulo: Paulinas, 2011.

SOUSA SANTOS, Boaventura de. Um discurso sobre as ciências. 5ª Ed. São Paulo: Cortez, 2008.

VOLÓCHINOV, Valentin. Marxismo e filosofia da linguagem: problemas fundamentais do método sociológico na ciência da linguagem. Trad. Sheila Grillo e Ekaterina Vólkova Américo. São Paulo: Editora 34, 2017 [1929].

XAVIER, Manassés Morais. Educomunicação em perspectiva dialógico-discursiva. São Paulo: Mentes Abertas; Campina Grande: EDUFCG, 2020. 256 p.

Published

2024-04-25

How to Cite

Morais Xavier, M., & Brazil, P. N. (2024). Reading practices of journalistic genres in high school: a Decolo- nial Educommunicative perspective. DISCURSIVITIES, 14(1), e–1412410. https://doi.org/10.29327/256399.14.1-6