Reading practices of journalistic genres in high school: a Decolo- nial Educommunicative perspective
DOI:
https://doi.org/10.29327/256399.14.1-6Keywords:
Reading practices., School Newspaper, Vocational High SchoolAbstract
This study investigates the reading practices of journalistic genres in high school from a Decolonial Educommunicative perspective, focusing on students' reading conceptions in the process of creating the ITA Newspaper. The objective is to examine how the production of a school newspaper can influence the understanding and construction of knowledge about reading by students. Using a qualitative approach with a descriptive bias, the study adopted a case study method in a Technical-Vocational High School, with participants from the first years directly involved in the preparation of the school newspaper. Data were collected through participant observation, questionnaire analysis and document review of the final newspaper. In summary, this study shows that the practices of reading journalistic genres and their active participation have significant potential to promote the development of critical reading skills and engagement with decolonial themes.
References
BAKHTIN, M. Os gêneros do discurso. In: BAKHTIN, Mikhail. In: Estética da criação verbal. Trad. Paulo Bezerra. 4 ed. São Paulo: Martins Fontes, 2006, pp. 261-306 [1952-1953].
BAKHTIN, Mikhail. Estética da criação verbal. São Paulo: Martins Fontes Editora, 2003.
BAKHTIN, Mikhail. Os gêneros do discurso. Paulo Bezerra (Organização, Tradução, Posfácio e Notas); Notas da edição russa: Seguei Botcharov. São Paulo: Editora 34, 2016. 164p.
BALTAR. M. Letramentos e gêneros textuais midiático-escolares. Letras, Santa Maria, v. 20, n.40, jan./jun. 2010, p. 177-190
BOGDAN, Robert; BIKLEN, Sari. Investigação qualitativa em educação: uma introdução à teoria e aos métodos. Portugal: Porto Editora, 1994.
FREIRE, Paulo. Educação como prática de liberdade. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2019 [1967].
FREINET, Celéstin. O Jornal Escolar. Lisboa: Ed. Estampa, 1974.
TRIPP, David. Pesquisa-ação: uma introdução metodológica. Educação e pesquisa, v. 31, n. 3, p. 443-466, 2005.
IJUIM, Jorge Kanehide. Jornal e vivências humanas: um roteiro de viagem. São Paulo. ECA/USP. Tese de doutorado, 2002.
QUIJANO, Aníbal. Colonialidade do poder, eurocentrismo e América Latina. In: LANDER, Edgardo (org). A colonialidade do saber: eurocentrismo e ciências sociais. Perspectivas latinoamericanas. Buenos Aires, Colección Sur Sur, 2005, pp.118-142.
SOARES, Ismar de Oliveira. Educomunicação, o conceito, o profissional, a aplicação. São Paulo: Paulinas, 2011.
SOUSA SANTOS, Boaventura de. Um discurso sobre as ciências. 5ª Ed. São Paulo: Cortez, 2008.
VOLÓCHINOV, Valentin. Marxismo e filosofia da linguagem: problemas fundamentais do método sociológico na ciência da linguagem. Trad. Sheila Grillo e Ekaterina Vólkova Américo. São Paulo: Editora 34, 2017 [1929].
XAVIER, Manassés Morais. Educomunicação em perspectiva dialógico-discursiva. São Paulo: Mentes Abertas; Campina Grande: EDUFCG, 2020. 256 p.
Downloads
Published
How to Cite
License
Copyright (c) 2024 Manassés Morais Xavier; Priscila Nunes Brazil
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
a) Authors retain copyright and grant the journal the right of first publication. The articles are simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution 4.0 International Public License (CC BY 4.0) which allows the sharing of the work with acknowledgment of its authorship and initial publication in this journal.
b) Discursividades journal offers immediate free access to its content, following the principle that making scientific knowledge available to the public free of charge provides greater global democratization of knowledge.