Reading in the classroom: implications for the multimodal genre
DOI:
https://doi.org/10.29327/256399.10.1-4Keywords:
Multimodal reading, Pedagogy of multiliteracies., FormationAbstract
Multimodal reading is a linguistic competence of great importance for the formation of a critical and interactive student. Therefore, it is necessary to encourage and teach it in the classroom. Thus, this research aims to carry out a historical contextualization about reading and, then, to present how the reading of multimodal texts is an important tool in the teaching-learning process of students and teachers, since through this ability it is possible to carry out a teaching based on the pedagogy of multiliteracies, bringing the reality of the external area of the classroom into it. To do so, this study will adopt a bibliographic methodology. It is concluded that studies that involve teacher training, combining theories and practices and their results in the training of proficient readers, are crucial for the review of curricula of licensure courses and others aimed at teacher training.
References
BACALÁ, Valéria Lopes de Aguiar. A Leitura de novos gêneros digitais: Multiletramentos em construção. In: IV SIELP-Simpósio Internacional de Ensino de Língua Portuguesa, 2014, Uberlândia. Anais do SIELP. Uberlândia: EDUFU, 2014. v. 3. Disponível em: <http://www.ileel.ufu.br/anaisdosielp/wp-content/uploads/2014/11/1686.pdf>, acesso em 16 de fev. de 2022.
BARROS, Cláudia Graziano P. Capacidade de leitura de textos multimodais. POLIFONIA, Cuiabá, EDUFMT, p.161-186, 2009.
BELIZÁRIO, Vanilda Aparecida; SOUZA, Teciene Cássia de.; RAGI, Taísa Rita. Hipermídia: contribuições para o processo de formação de professores. Macabéa – Revista Eletrônica do Netlli, Crato, v. 10, n. 8, 2021, p. 180-190. Disponível em: <http://periodicos.urca.br/ojs/index.php/MacREN/article/view/3894 >, acesso em: 26 jan. 2022.
BUZATO, Marcelo E. K. O letramento eletrônico e o uso do computador no ensino de língua estrangeira: o caso Thereza - trabalho sobre letramento digital apresentado por Marcelo Buzato no 11º Intercâmbio de Pesquisa em Lingüística Aplicada, São Paulo, em maio de 2001
BRAGA, Denise Bértoli. Práticas letradas digitais: considerações sobre Cadernos do CNLF, Vol. XVI, Nº 04, t. 1 – Anais do XVI CNLF, pág. 681 possibilidades de ensino e de reflexão social crítica. In: ARAÚJO. Júlio César. (Org.). Internet e ensino: novos gêneros, outros desafios. Rio de Janeiro: Lucerna, 2007, p. 181-195.
BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria da Educação Básica. Base nacional comum curricular. Brasília, 2018. Disponível em: <http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/BNCC_EI_EF_110518_versaofinal_site.pdf >. Acesso em: 16 out. de 2021.
BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria da Educação. Parâmetros Curriculares Nacionais. Brasília, 1997. Disponível em: <http://portal.mec.gov.br/seb/arquivos/pdf/livro01.pdf >, acesso em 12 nov. 2021.
BRASIL. Ministério da Educação e Cultura – MEC, 2017. Resolução CNE/CP nº 2, de 22 de dezembro de 2017. Disponível em: <http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/historico/PORTARIA1570DE22DEDEZEMBRODE2017.pdf >. Acesso em: 17 out. 2021.
CERVETTI, Gina; PARDALES, Michael J.; DAMICO, James S. A tale of differences: comparing the traditions, perspectives and educational goals of critical reading and critical literacy. Reading Online, v. 4, n. 9, 2001. Disponível em: <https://www.researchgate.net/publication/334372467_A_Tale_of_Differences_Comparing_the_Traditions_Perspectives_and_Educational_Goals_of_Critical_Reading_and_Critical_Literacy >. Acesso em: 16 out. 2020.
COLOMER, Teresa e CAMPS, Anna. Ensinar a ler, ensinar a compreender. Tradução: Fátima Murad. Porto Alegre: Artmed, 2002. (Título original: Enseñar a leer, enseñar a compreender - 1996)
FERREIRA, Helena Maria; MELO, Guilherme; RAGI, Taísa Rita. O design de textos multissemióticos: implicações para o processo de produção de sentidos. Revista Signos, Lajeado, v. 2, n. 41, p. 190-208, jun. 2020. Disponível em:<http://www.univates.br/revistas/index.php/signos/article/view/2586 >. Acesso em: 23 jan. 2022.
FREIRE, Paulo. Pedagogia da Autonomia: saberes necessários à prática educativa. 43. ed. São Paulo: Paz e Terra, 1996.
MARCUSCHI, Luiz Antônio. Compreensão textual como trabalho criativo. In: CECCANTINI, J. L. C. T.; PEREIRA, R. F.; JÙNIOR, J. Z. (Orgs.). Pedagogia cidadã: cadernos de formação - Língua Portuguesa.Vol.2. São Paulo: Unesp, Pró-Reitoria de Graduação, 2004.
MARCUSCHI, Luiz Antônio; XAVIER, Antônio Carlos (Orgs.). Hipertexto e gêneros digitais: novas formas de construção do sentido. 2. ed. Rio de Janeiro: Lucerna, 2005.
MESQUITA, Lucimara Grando; OLIVEIRA, Leonardo; RAGI, Taísa Rita. Multiletramento audiovisual: a constituição dos sujeitos pela linguagem nos espaços de cineclube. Caderno de Ensino, Linguagens e suas Tecnologias, Rio de Janeiro, v. 2, n. 4, p. 299-315, jul./dez. 2021. Disponível em: <https://revistascientificas.ifrj.edu.br/revista/index.php/celte/article/view/1889>, acesso em 20 de fe. 2022.
ROJO, Roxane Helena. Pedagogia dos multiletramentos: diversidade cultural e de linguagens na escola. In: ROJO, Roxane Helena.; MOURA, Eduardo. (Org.). Multiletramentos na Escola. 1ed. São Paulo, SP: Parábola Editorial, 2012, v. único, p. 11-32.
PRESNKY, Marc. Nativos Digitais, Imigrantes Digitais. De On the Horizon. NCB University Press, Vol. 9, No. 5, out., 2001.
SANTOS, Boaventura de Sousa. Um Ocidente não-ocidentalista? A Filosofia à Venda, a Douta Ignorância e a Aposta de Pascal. In: SANTOS, B. S.; MENESES, M.P.(Orgs.). Epistemologias do Sul. São Paulo: Cortez, 2010. p. 519-562.
SOLÉ, Isabel. Estratégias de leitura. Porto Alegre: Artmed, 1998.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Taísa Rita Ragi; Vanilda Aparecida Belizário; Letícia Fernanda Carvalho Silva
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
a) Authors retain copyright and grant the journal the right of first publication. The articles are simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution 4.0 International Public License (CC BY 4.0) which allows the sharing of the work with acknowledgment of its authorship and initial publication in this journal.
b) Discursividades journal offers immediate free access to its content, following the principle that making scientific knowledge available to the public free of charge provides greater global democratization of knowledge.