A historical-linguistic analysis of Brazilian research on rewriting in the context of higher education between 1998 and 2018

Authors

DOI:

https://doi.org/10.29327/256399.10.1-10

Keywords:

Rewriting, Enunciation, Linguistics

Abstract

 

This paper aims to analyze the linguistic aspects surrounding the rewriting process, from 1998 to 2018, of upper-level students through scientific articles that address the rewriting activity of students immersed in this context, in order to fill enunciative gaps related to rewriting. Therefore, this work was based on the enunciative theory of Émile Benveniste (1989) and his perspective that language gives the individual the status of subject. It was also based on the studies of Swi- ggers (2013) in order to have a reliable historiographical analysis of the data present in this work and, finally, on the PCN’s (1998) in which the teaching of textual production was normatized, serving as a basis for the temporal choice present here. The analyses carried out descriptively pointed out significant changes throughout the period studied, espe- cially between the years 2011 and 2013. As a result, the normatization required by the NCP’s brought advances in the rewriting process, from the moment it includes the view of the ‘other’ in the process and su- ppresses the gaps present in the rewriting.

Author Biographies

Silvana Silva, UFRGS

PhD. Linguistics. Professor at UFRGS. 

Joicyane Carolaine das Mercês Santos, UFRGS

Graduation in Letters- Portugues-French- UFRGS.

References

ANDRADE, M. S; RIBEIRO, C. O. M. A reescrita de textos como prá- tica de produção textual universitária: a experiência de LPT na UnB. Revista intercâmbio dos congressos de humanidades, Brasília, n. 5, p. 675-691, 2015.

ÂNGELO, M. F. O papel da reescrita de textos no ambiente universitário: uma mediação por meio de novas tecnologias. TCC. Graduação em Letras-Português: Universidade de Brasília, p. 19, 2013.

BENVENISTE, E. Problemas de linguística geral I e II. Campinas, SP: Pontes. 1978-1989.

BERNARDINO, R. A. S; et al. Escrita e reescrita de textos acadêmicos: reflexão sobre os apontamentos de correção do professor. Diálogo das Letras, Pau dos Ferros. v. 3, n. 2, p. 39-58, 2014.

BRASIL. S. E. F. Parâmetros Curriculares Nacionais: terceiro e quarto ciclos de ensino fundamental: língua portuguesa. Secretaria de Educa- ção Fundamental. – Brasília: MEC/SEF. p. 106, 1998.

BRITO, A. R. A produção escrita no ensino superior. UFPA. p. 65-59, 2007.

CÁLIS, O. G. T. A reescrita como correção: sobras, ausências e inadequações na visão de formandos em Letras. Tese (Doutorado) - Univer- sidade de São Paulo, p. 201, 2008.

CONCEIÇÃO, R. I. S. Correção de texto: um desafio para o professor de português. Trabalhos em Linguística Aplicada, Campinas, v. 43, n. 2, p. 323-344, 2004.

CONCEIÇÃO, R. I. S. Ensino da escrita: teoria e prática aplicadas à análise dialógica do discurso, à correção e à reescrita textual. GON- ÇALVES, AV; BUIN, E.; CONCEIÇÃO, R.I.S Ensino de Língua Portu- guesa para a contemporaneidade: escrita, leitura e formação de pro- fessores. Campinas, SP: Pontes Editores, p. 113-170, 2016.

CONCEIÇÃO, R. I. S. Reescrita textual: um estudo das operações linguísticas em textos de professores em formação. Linguagem e Ensino, Pelotas, v. 14, n. 1, p. 115-143, 2011.

DINIZ, I. C. Um estudo sobre a correção de texto: Diário de Leitura. Revista de Letras, v. 4, n. 1, 2011, p. 39-55, 2011.

FERREIRA, E. C. A; ARAÚJO, D. L. O (não) funcionamento da rees- crita em textos produzidos por licenciandos em letras. Trabalhos em Linguística Aplicada, v. 53, n. 1, p. 201-224, 2014.

FIORIN, J. L. Uma teoria da enunciação: Benveniste e Greimas. Gra- goatá (UFF). Niterói, v. 22, N. 44, set-dez, p. 970-975, 2017.

FLORES, V. N. et al. Dicionário de Linguística da Enunciação. 1a edi- ção. São Paulo: Contexto, p. 288, 2009.

FLORES, V. N; BARBISAN, M. L. Sobre Saussure, Benveniste e outras histórias da linguística. In: NORMAND, C. p. 7-22; NORMAND, C. (2009) “Convite à linguística”. Org. de Valdir do Nascimento Flores e Leci Borges Barbisan. Trad. de Cristina de Campos Velho Birck et al. São Paulo: Contexto, p. 204, 2012.

GONÇALVES, A. V; PINHO, A. M. Correção Textual em Ambiente Hi- permidiático. Encontro de Ensino Pesquisa e Extensão. Edição 8°. p. 1-20, 2014.

JUCHEM, M. Reescrita de textos no contexto acadêmico: uma concepção dialógica da linguagem. In: Actas do XIII Congreso Internacional de Lingüística Geral. Universidade de Vigo. p. 510-516, 2018.

KÖCHE, V. S; PAVANI, C. F; BOFF, O. M. B. O processo de reescrita na disciplina de Língua Portuguesa Instrumental. Linguagem & Ensino, v. 7, n. 2, p. 141-164, 2004.

MACHADO, I. L. Da Utilidade e Dos Inconvenientes Do Método Para a História Das Idéias Linguísticas. Anais do SETA, n. 4, p. 488-499, 2010.

MARTINS, C. S. M; ARAÚJO, N. M. S. 13 Movimentos de revisão do leitor no processo de escritura acadêmica. Veredas-Revista de Estudos Linguísticos, v. 16, n. 2, p. 203-219, 2012.

MASSONI, M. I. O. Estratégias de interação no ensino do texto dissertativo. ALFA: Revista de Linguística, v. 46, p. 19-38, 2002.

MENEGASSI, R. J. Comentários de revisão na reescrita de textos: componentes básicos. Trabalhos em Linguística Aplicada. Campinas. v. 35, p. 83-93, 2000.

MENEGASSI, R. J. Da revisão a reescrita: operações lingüísticas su- geridas e atendidas na construção do texto. 1998. Tese (Doutorado em Letras) – Faculdade de Ciências e Letras de Assis – Universidade Estadual Paulista, São Paulo. Mimesis, Bauru, v. 22, n. 1, p. 49-68, 1998.

SAUSSURE, F. (1972). Curso de lingüística geral. São Paulo: Cultrix, 1972.

SEGANFREDO, E. Escrita e reescrita de textos de estudantes universitários: narrativa e subjetividade. Orientador: Prof. Dr. Paulo Coimbra Gue- des. p. 153, 2013. Tese (Doutorado em Estudos da Linguagem) - Instituto de Letras, Universidade Federal do Rio Grande do Sul. Porto Alegre.

SILVA, A. J. História das ideias linguísticas: história, ideias e caminhos. VERBUM. CADERNOS DE PÓS-GRADUAÇÃO, v. 7, n. 1, p. 23- 39, 2018.

SILVA, K. F; GONÇALVES, A. V. A (re) escrita na formação docente: ações e intervenções com o uso de mídia digital. Raído, Dourados, MS, v. 8, n. 16, p. 95-124, 2014.

SILVA, W. R; SANTOS, J. S; MENDES, A. S. Investigação científica na docência universitária: reescrita como uma atividade sustentável na licenciatura. Raído, v. 8, n. 15, p. 71-93, 2014.

SWIGGERS, P. A historiografia da linguística: objeto, objetivos, organização. Confluência. Revista do Instituto de Língua Portuguesa, v. 44, p. 39-59, 2013.

VILELA, P. P. As técnicas mais individualizadas de correção e sua efi- ciência na reescrita de textos acadêmicos. Graduação em Letras. Uni- versidade de Brasília. p. 30, 2013.

ZANUTTO, F; OLIVEIRA, N. A. A produção escrita no ensino supe- rior: interação e gêneros do discurso acadêmico. Grupo de pesquisa: interação e escrita no ensino e aprendizagem (UEM/CNPq). Universidade Estadual de Maringá, p. 11, 2013.

Published

2022-05-22

How to Cite

Silva, S., & Santos, J. C. das M. (2022). A historical-linguistic analysis of Brazilian research on rewriting in the context of higher education between 1998 and 2018. DISCURSIVITIES, 10(1), e1012213. https://doi.org/10.29327/256399.10.1-10