Records of Supervised Internship Experiences through a podcast: representations of a teacher trainer about prescribed, real and performed work

Authors

Keywords:

Emerging Remote Teaching. Teacher Work. Internship

Abstract

Since the pandemic context, resulting from COVID-19, required movements aimed at the use of Information and Communication Technologies to continue human actions in various social instances, educational institutions also needed to adapt to the order of the day. Considering our current reality in the field of teaching and anchored in Sociodiscursive Interactionism, this study aims to investigate how a teacher trainer understands her teaching practice during the guidance of production of didactic sequences by pre-service teachers in remote teaching, taking as a basis the work carried out and the real work. My interest in the study is based on the experience of the author of this text when teaching internship classes in the semester of 2020.1 and who, through a podcast, recorded her own reflections as a teacher of the Supervised Internship II curricular component of the Letters and Arts course at a public university from Paraiba State. The epistemological basis is mainly anchored in Amigues (2004), Machado (2007), Bronckart (2009), Clot (2010), Ribeiro (2013), Gusso et al. (2020), Hodges et al. (2020), Santos (2021) among others. In the results, it was found that the teacher signals a gap between her self-prescription, work and the real work.

Author Biography

Telma Ferreira, Universidade Estadual da Paraíba

Professora do curso de Letras Inglês da UEPB campus I, possui mestrado em Linguística pela Universidade Federal da Paraíba

References

AMIGUES, René. Trabalho do Professor e Trabalho de Ensino. In: MACHADO, Anna Rachel. (org.). O Ensino como Trabalho: uma abordagem discursiva. Londrina: Eduel, 2004, p. 37-53.

BAKHTIN, Mikhail. Estética da Criação Verbal. 6 ed. Tradução Paulo Bezerra. São Paulo: Editora WMF Martins Fontes, 2011.

BONINI, Adair. Mídia/Suporte Hipergênero: os gêneros textuais e suas relações. RBLA, Belo Horizonte, v. 11, n. 3, p. 679-704, 2011.

BOTTENTUIT JUNIOR, João Batista; COUTINHO, Clara Pereira. Recomendações para Produção de Podcasts e Vantagens na Utilização em Ambientes Virtuais de Aprendizagem. Revista Prisma.com, n. 6, p. 125-140, . Disponível em: http//hdl.handle.net/20.500.11959/brapci/72868 Acesso em: 15 nov. 2023.

BRONCKART, Jean-Paul. Atividade de Linguagem, Textos e Discursos: por um interacionismo sociodiscursivo. 2. ed. Tradução. Anna Rachel Machado. São Paulo: EDIC, 2009.

CARVALHO, Ana Améia et al. Taxonomia de Podcasts: da criação à utilização em contexto educativo. Actas do Encontro sobre Podcasts. Braga: CIEd, 2009.

CLOT, Yves. A Função Psicológica do Trabalho. 2. ed. Tradução. Adail Sobral. Petrópolis, RJ: Vozes, 2007.

CRISTOVAO, Vera Lúcia Lopes; CABRAL, Vinícius Neves de. Podcasts: características nas produções de professores em formação continuada. Revista Estudos Linguísticos. Belo Horizonte, v. 21, n. 1, p. 189-222, jan./jun. 2013.

DOLZ, Joaquim et al. Sequências Didáticas para o Oral e a Escrita: apresentação de um procedimento. In: SCHNEUWLY, Bernard; DOLZ, Joaquim. Gêneros Orais e Escritos na Escola. Campinas, SP: Mercado de Letras, 2004, p. 81-108.

FERREIRA, Telma S. F. Representações sobre o Agir: caminhos para a compreensão do papel da tutoria na EaD. Campinas, SP: Mercado de Letras, 2015.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da Autonomia: saberes necessários à prá¬tica educativa. São Paulo: Paz e Terra, 1996.

GODOY, Arilda Schmidt. Introdução à Pesquisa Qualitativa e suas Possibilidades. RAE - Revista de Administração de Empresas. São Paulo, v. 35, n. 2, p. 21-29, 1995. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rae/a/wf9CgwXVjpLFVgpwNkCgnnC/. Acesso em: 05 nov. 2023.

GUSSO, Helder Lima. Ensino Superior em Tempos de Pandemia: diretrizes à gestão universitária. Educ. Soc., Campinas, v. 41, e238957, 2020. Disponível em:https://www.scielo.br/j/es/a/8yWPh7tSfp4rwtcs4YTxtfr/?format=pdf&lang=pt. Acesso em: 10 nov. 2023.

HODGES, Charles. et al. A. The Difference between Emergency Remote Teaching and Online Learning. Educause Review, Washington, 27 mar. 2020. Disponível em: https:// er.educause.edu/articles/2020/3/the-difference-between-emergency-remote-teaching-and-online-learning. Acesso em: 04 ago. 2021.

LAMES, Liliane da Costa Jacobs. Docência no Ensino Superior: o uso das mídias digitais como estratégia pedagógica. 2011. 159 f. Dissertação (Mestrado) - Curso de Mestrado em CiÊncias ContÁbeis, 1 FundaÇÃo Escola de ComÉrcio Álvares Penteado – Fecap, São Paulo, 2011. Disponível em: http://tede.fecap.br:8080/bitstream/tede/494/1/Liliane_da_Costa_Jacobs_Lames.pdf. Acesso em: 16 set. 2021.

MACHADO, Anna Rachel Machado. Por uma Concepção Ampliada do Trabalho do Professor. In: GUIMARÃES, Ana Maria de Mattos et al. (orgs.). Interacionismo Sociodiscursivo: questões epistemológicas e metodológicas. Campinas. SP: Mercado de Letras, 2007, p. 77-97.

MEDRADO, Betânia Passos; DOURADO, Maura Regina. Uma Proposta de Transposição Didática: a língua inglesa no ensino fundamental II. João Pessoa: Editora UFPB, 2015.

NOUROUDINE, Abdallah. A linguagem: dispositivo revelador da complexidade do trabalho. In: SOUZA-e-SILVA, M. Cecília Pérez; FAITA, Daniel. (Orgs.). Linguagem e trabalho: construção de objetos de análise no Brasil e na França. São Paulo: Cortez, 2002, p. 17-30.

REICHMANN, Carla Lynn. Escrevendo(-se) na Tecnosfera: um olhar sobre um blog reflexivo de professoras-em-formação. Uberlândia: Letras e Letras, jul-dez 2009, p. 105-122.

RIBEIRO, Ana Carolina. Letramento Digital: uma abordagem através das competências na formação docente. Dissertação de Mestrado. Porto Alegre: Universidade Federal do Rio Grande do Sul, 2013.

SANTOS, Georgia Maria Ricardo Félix dos. COVID-19: ensino remoto emergencial e saúde mental dos docentes universitários. Revista Brasileira Saúde Materno Infantil, Recife, 21 (Supl. 1): S245-S251, fev., 2021.

SAUJAT, Frédéric. O Trabalho do Professor nas Pesquisa em Educação: um panorama. In: MACHADO, Anna Rachel. (org.). O Ensino como Trabalho: uma abordagem discursiva. Londrina: Eduel, 2004, p. 5-34.

SEVERINO, Antônio Joaquim. Metodologia do Trabalho Científico [livro eletrônico]. 2. ed. - São Paulo: Cortez, 2017.

SILVA, Maurício Severo da. O Uso do Podcast como Recurso de Aprendizagem no Ensino Superior. Dissertação de Mestrado. Lajeado: Universidade do Vale do Taquari, 2019.

VINHAS, Thais; SANTOS, Lorena Michelle Silva dos. Estágio Supervisionado e Ensino Remoto Emergencial: quais os desafios para a formação docente? Revista Latino-Americana de Estudos Científicos. V. 02, N. 10 Jul/Ago. 2021.

Published

2024-04-29

How to Cite

Ferreira, T. (2024). Records of Supervised Internship Experiences through a podcast: representations of a teacher trainer about prescribed, real and performed work . DISCURSIVITIES, 15(2), e–1522403. Retrieved from https://revista.uepb.edu.br/REDISC/article/view/2916