Experience report on monitoring in the discipline of Latin I: Language and Culture Federal University of Roraima

Authors

Abstract

This text is a report on the experience of monitoring the subjects Latin I: Language and Culture and Latin II: Language and Culture, com- pulsory subjects for the initial semesters of the Languages courses at the Fe- deral University of Roraima (UFRR). Among the activities carried out in the monitoring programme were the tutoring of students and the development of an individual project related to the teaching of Latin, which resulted in the writing of an academic article. The aim of this article is to describe the activities carried out, the challenges faced and the results obtained over the course of the academic semesters, as well as to reflect on the importance of tutoring for the student-monitor’s own academic development, both in terms of deepening their knowledge in the area of Classical Studies and in terms of their first contact with scientific research in this area of knowledge. The report highlights the importance of tutoring as a pedagogical practice that contributes to the teaching and learning of Latin and classical culture.

Author Biographies

Vivian Gregores Carneiro Leão Simões, Universidade Federal de Roraima

Doutora pelo Programa de Pós-Graduação em Estudos Literários da UNESP. Atualmente é professora adjunta na Universidade Federal de Roraima. Tem experiência na área de Letras, com ênfase em Língua e Literatura Latinas, atuando principalmente nos seguintes temas: ensino de línguas clássicas, poética e métrica clássica latina e estudos de cultura da Roma antiga.

Lucas da Silva de Sá do Nascimento , Universidade Federal de Roraima

Discente do Curso de Letras - Português/Inglês da Universidade Federal de Roraima

References

CART, A. et al. Gramática latina. Trad. Maria Evangelina Villa Nova Soeiro. São Paulo: Taq, Edusp, 1986.

DEZOTTI, Maria Celeste Consolin (Org.). A tradição da fábula: De Esopo a La Fontaine. São Paulo: Ed. UnB, 2003.

LEITE, Leni Ribeiro; CASTRO, Mariah. Barbosa. O ensino de Língua Latina na universidade brasileira e sua contribuição para a formação do graduando em Letras. Organon, Porto Alegre, v. 29, n. 56, pp. 223-244, jan/jun. 2014

LIMA, Alceu Dias et al. Latim: da fala à língua. Araraquara: Gráfica do Câmpus de Araraquara, 1992.

LIMA, Alceu Dias. A forma da fábula. Significação, Araraquara, n.4, p. 60-69, 1984.

LIMA, Alceu Dias. Uma estranha língua? Questões de linguagem e de método. São Paulo: Editora da Universidade Estadual Paulista, 1995.

LONGO, Giovanna. Ensino de Latim: problemas linguísticos e uso de dicionário. 105 f. Dissertação (Mestrado em Linguística e Língua Portuguesa). Universidade Estadual Paulista, Araraquara, 2006.

MARINHO, Luciana Antonio Ferreira. Uma conversa sobre as fábulas de Fedro. Rio de Janeiro, 2016. 149 f. Tese (Doutorado em Letras Clássicas) – Programa de Pós-graduação em Letras Clássicas da Universidade Federal do Rio de Janeiro.

MARTINS, Paulo. (2009). Literatura Latina. Curitiba: Eisde Brasil S.A..

NEVES, Maria Helena de Moura. A gramática pela fábula. Linguística, Associação de Linguística e Filologia da América Latina, v. 30, n.1, p. 165-196, 2014.

PEREIRA, Maria Helena da Rocha. Estudos de História da Cultura Clássica. v. 2. Cultura Romana. Lisboa: FCG, 2009.

PORTELLA, Oswaldo A Fábula. Revista Letras, Curitiba, n. 32, p. 119-138, 1983. Disponível em: < https://revistas.ufpr.br/ letras/article/view/19338> . Acesso em: 28 mai. 2019

SARAIVA, Francisco Rocha dos Santos. Novíssimo dicionário latino-português. 12a. ed. (fac-similar). Belo Horizonte, Rio de Janeiro: Garnier, 2006.

SOARES, A. B.; GOMES, G.; MAIA, F. A.; GOMES, C. A. O.; MONTEIRO, M. C. Relações interpessoais na universidade: o que pensam estudantes da graduação em Psicologia?. Estudos Interdisciplinares em Psicologia, [S. l.], v. 7, n. 1, p. 56–76, 2016. DOI: 10.5433/2236-6407.2016v7n1p56. Disponível em: https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/eip/article/view/23794. Acesso em: 9 dez. 2023.

Published

2024-04-21

How to Cite

Gregores Carneiro Leão Simões, V., & da Silva de Sá do Nascimento , L. (2024). Experience report on monitoring in the discipline of Latin I: Language and Culture Federal University of Roraima. DISCURSIVITIES, 14(1), e–1412408. Retrieved from https://revista.uepb.edu.br/REDISC/article/view/3142