Reflections on the use of ICT in remote language teaching spanish during Covid 19 for teacher training

Authors

DOI:

https://doi.org/10.29327/256399.12.1-10

Keywords:

Language teaching. New technologies. Teacher training.

Abstract

This research reflected on teacher training for the use of new information and communication technologies (ICT) in the context of Spanish language teaching, based on a remote education experience report, with a group of young people and adults in a center interschool of languages ​​in the DF, due to the Covid 19 pandemic. The experience report provoked reflections, among them: 1) teacher training for the use of platforms for remote teaching; 2) strategies for teaching Spanish in the virtual environment; 3) the challenges and legacies for returning to face-to-face classes. Through the narrative, it is expected to contribute to the training of teachers in the use of new technologies, as well as in the construction of structural conditions that make the enjoyment of the use of these new technologies in the classroom a reality.

Author Biography

Ricardo Allan Carvalho Rodrigues, Secretaria de Educação do Distrito Federal

Mestre em Educação Profissional. Instituto Federal do Espírito Santo - IFES. 

References

ALMEIDA, Patricia Vasconcelos; FERREIRA, Helena Maria. Formação de professores de línguas: ensino e práticas digitais, Revista Polyphonía, Goiânia, v. 30, n. 1, p. 102–119, Disponível em:< https://revistas.ufg.br/sv/article/view/60194 >. Acesso em set. 2022.

AZNAR, José de la Peña. Educación y Tecnología. In: ORTEGA, José Hernández; et al. (Coord.) Experiencias educativas en las aulas del siglo XXI: innovación con TIC.

BARRETO, Raquel Goulart. Tecnologia e educação: trabalho e formação docente. Educ. Soc., Campinas, v. 25, n. 89, dez. 2004. Disponível em: . Acesso em: 10 abr. 2008.

CÓRDULA, E. B. L.;NASCIMENTO,G.C.C. A produção do conhecimento na construção do saber sociocultural e científico. Revista Educação Pública, Rio de Janeiro, v. 18,p. 1-10, 2018. Disponível em: https://educacaopublica.cecierj.edu.br/artigos/18/12/a-produo-do-conhecimento-na-construo-do-saber-sociocultural-e-cientfico. Acesso em: 28 mar. 2021

OLIVEIRA, Eloiza da Silva Gomes. Docência e Tecnologias: novas demandas, menos saberes. Disponível em:< https://editorarealize.com.br/editora/anais/conedu/2015/TRABALHO_EV045_MD1_SA4_ID8215_07092015195048.pdf>. Acesso em set, 2022.

RODRIGUES, Ricardo Allan de Carvalho. O uso dos referenciais culturais no ensino da língua espanhola: relato da experiência em um centro interescolar de línguas do DF. Pesquisas e Inovações em Ciências Linguísticas: produções científicas multidisciplinares no século XXI, Volume 1,2022. Disponível em:<https://institutoscientia.com/catalogo/livro-linguagens-2/>. Acesso em set. 2022.

SANTOS, Exicléia Tavares. A Formação dos Professores para o uso das tecnologias digitais nos GTS formação de professores e educação e comunicação da ANPED, In: 32REUNIAO.ANPED, 2000. Disponível em:< https://www.anped.org.br/biblioteca/item/formacao-dos-professores-para-o-uso-das-tecnologias-digitais-nos-gts-formacao-de>. Acesso em set, 2022.

Published

2023-05-29

How to Cite

Carvalho Rodrigues, R. A. (2023). Reflections on the use of ICT in remote language teaching spanish during Covid 19 for teacher training. DISCURSIVITIES, 12(1), e1212312. https://doi.org/10.29327/256399.12.1-10

Similar Articles

You may also start an advanced similarity search for this article.