Project Rhymes and Colors: exploring black poetry in English language learning during basic education
DOI:
https://doi.org/10.29327/256399.14.1-10Keywords:
Antiracist Education, African-American Literature, English Language Teaching, PIBIDAbstract
Held in a partner school of a Teaching Initiation Program (PIBID) - English Language Graduation Course (UFPB), the Project Rhymes and Colors was developed by three undergraduate students with the aim of promoting racial literacy through African-American literature and English language teaching aligned with an antiracist education perspective. Grounded in Cavalleiro (2001), Ferreira (2007; 2012), hooks (1994), and other scholars from this article’s studied field, the project was designed as a series of five classes comprising an introduction; the reading and interpretation of three poems from the Harlem Renaissance movement, combined with the learning of linguistic content derived from those pieces of work; and a final activity dedicated to creating banners that allowed students to (re)interpret the texts covered during the project. The proposal resulted in a contextualized learning experience for the students, who expressed their understanding during the final activity. Thus, it was possible to observe, through discussions, the expansion of both linguistic knowledge and the students' critical and racial awareness.
References
BRASIL. Lei 10.639 de 9 de janeiro de 2003. D.O.U. de 10 de janeiro de 2003. Disponível em: <https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/2003/l10.639.htm>. Acesso em: 18 dez. 2023.
______. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília, 2018
______. Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior. PIBID - Programa Institucional de Bolsa de Iniciação à Docência. Disponível em: https://www.gov.br/capes/pt-br/acesso-a-informacao/acoes-e-programas/educacao-basica/PIBID/PIBID. Acesso em: 18 dez. 2023.
CARDIAL, Karen. O valor da literatura negra na educação antirracista. Revista Educação. 2023. Disponível em: <https://revistaeducacao.com.br/2023/06/09/literatura-negra-educacao-antirracista>. Acesso em: 10 dez. 2023.
CONCEIÇÃO, Letícia Camilo. Questões sociais de raça nas aulas de Língua Inglesa no contexto de uma escola pública. GEADEL, Acre, v. 1, n. 1, p. 72-35, 2020.
FERREIRA, Aparecida de Jesus. What has race/ethnicity got to do with EFL teaching? Linguagem & Ensino, v.10, n.1, p.211-233, jan./jun. 2007.
________. Educação antirracista e práticas em sala de aula: uma questão de formação de professores. Revista de Educação Pública, v. 21, n. 46, p. 275-288, 2012.
GIL, Antônio Carlos. Como elaborar projetos de pesquisa. 4. ed. São Paulo: Atlas. 2002.
HOOKS, bell. Ensinando a transgredir: a educação como prática da liberdade. Tradução: Marcelo Brandão Cipolla. São Paulo: Editora Martins Fontes, 2017. 283 p.
NOVA ESCOLA (org.). Como construir uma escola antirracista. 2022. E-book. Disponível em: <https://novaescola.org.br/conteudo/21397/e-book-educacao-antirracista-baixe-gratuitamente>. Acesso em: 25 nov. 2023.
ONU BRASIL. A Agenda 2030. 2015. Disponível em: <https://nacoesunidas.org/pos2015/agenda2030/>. Acesso em: 25 nov. 2023.
PEREIRA, Maria Betânia Almeida et al. Educação Antirracista e Ensino De Línguas, Literaturas e Outras Linguagens: Pesquisas e Práticas. Pensares em Revista, v. especial, n. 22, p. 1-7, São Gonçalo, 2021.
PRODANOV, C. C.; FREITAS, E. C. Metodologia do Trabalho Científico: Métodos e Técnicas da Pesquisa e do Trabalho Acadêmico. 2ª ed. Novo Hamburgo: Feevale. 2013.
ROCHA, Margarida de Carvalho. In: NOVA ESCOLA (org.). Como construir uma escola antirracista. 2022. E-book. Disponível em: <https://novaescola.org.br/conteudo/21397/e-book-educacao-antirracista-baixe-gratuitamente>. Acesso em: 25 nov. 2023.
ROJO, Roxane; MOURA, Eduardo. Letramentos, mídias, linguagens. 1. ed. São Paulo: Parábola, 2019.
SANTOS, Alexsandro do Nascimento. Educação Antirracista e Equidade Racial no Ensino Fundamental: Parâmetros para Avaliação Negociada do Projeto Político-Pedagógico. Revista Parlamento e Sociedade, v.10, n.18, p. 95-116, São Paulo, jan./jun. 2022.
SANTOS, Cecilia Gusson; SANTOS, James Rios; KADRI, Michelle Salles. Letramento Racial Crítico na construção da Educação Antirracista nas aulas de língua inglesa da Educação Básica. Entretextos, v. 21, n. 2, p. 153 - 172, Londrina, ago./dez. 2021.
STEIN, Alexandre. O inglês vernacular afro-americano: descrição e implicações sociolinguísticas. Entretextos, v. 20, n. 2, p. 41-58, Londrina, jul./dez. 2020.
YASBEK, Kiki. Por uma educação antirracista. Espaço Ekoa. 2021. Disponível em: <https://espacoekoa.com.br/o-amor-e-a-base-da-educacao-inclusiva/>. Acesso em: 10 dez. 2023.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
Categories
License
Copyright (c) 2024 Francieli Freudenberger Martiny; Anny Priscila de Souza Melo; John Ryan MoreiraDavid Raphael da Silva Paredes;
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
a) Authors retain copyright and grant the journal the right of first publication. The articles are simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution 4.0 International Public License (CC BY 4.0) which allows the sharing of the work with acknowledgment of its authorship and initial publication in this journal.
b) Discursividades journal offers immediate free access to its content, following the principle that making scientific knowledge available to the public free of charge provides greater global democratization of knowledge.