Project Rhymes and Colors: exploring black poetry in English language learning during basic education

Authors

Keywords:

Antiracist Education, African-American Literature, English Language Teaching, PIBID

Abstract

Held in a partner school of a Teaching Initiation Program (PIBID) - English Language Graduation Course (UFPB), the Project Rhymes and Colors was developed by three undergraduate students with the aim of promoting racial literacy through African-American literature and English language teaching aligned with an antiracist education perspective. Grounded in Cavalleiro (2001), Ferreira (2007; 2012), hooks (1994), and other scholars from this article’s studied field,  the project was designed as a series of five classes comprising an introduction; the reading and interpretation of three poems from the Harlem Renaissance movement, combined with the learning of linguistic content derived from those pieces of work; and a final activity dedicated to creating banners that allowed students to (re)interpret the texts covered during the project. The proposal resulted in a contextualized learning experience for the students, who expressed their understanding during the final activity. Thus, it was possible to observe, through discussions, the expansion of both linguistic knowledge and the students' critical and racial awareness.

Author Biographies

Francieli Freudenberger Martiny, Federal University of Paraíba

PhD in Linguistics and Professor at the Modern Foreign Languages Department from the Federal University of Paraíba (UFPB)

David Raphael da Silva Paredes, Universidade Federal da Paraíba

Graduando do curso de Letras - Inglês, pela Universidade Federal da Paraíba (UFPB)

Anny Priscila de Souza Melo, Federal University of Paraíba

Undergraduate student from the Modern Languages - English course at Federal University of Paraíba (UFPB)

John Ryan Moreira, Federal University of Paraíba

Graduated teacher from the Modern Languages - English course at Federal University of Paraíba (UFPB)

References

BRASIL. Lei 10.639 de 9 de janeiro de 2003. D.O.U. de 10 de janeiro de 2003. Disponível em: <https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/2003/l10.639.htm>. Acesso em: 18 dez. 2023.

______. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília, 2018

______. Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior. PIBID - Programa Institucional de Bolsa de Iniciação à Docência. Disponível em: https://www.gov.br/capes/pt-br/acesso-a-informacao/acoes-e-programas/educacao-basica/PIBID/PIBID. Acesso em: 18 dez. 2023.

CARDIAL, Karen. O valor da literatura negra na educação antirracista. Revista Educação. 2023. Disponível em: <https://revistaeducacao.com.br/2023/06/09/literatura-negra-educacao-antirracista>. Acesso em: 10 dez. 2023.

CONCEIÇÃO, Letícia Camilo. Questões sociais de raça nas aulas de Língua Inglesa no contexto de uma escola pública. GEADEL, Acre, v. 1, n. 1, p. 72-35, 2020.

FERREIRA, Aparecida de Jesus. What has race/ethnicity got to do with EFL teaching? Linguagem & Ensino, v.10, n.1, p.211-233, jan./jun. 2007.

________. Educação antirracista e práticas em sala de aula: uma questão de formação de professores. Revista de Educação Pública, v. 21, n. 46, p. 275-288, 2012.

GIL, Antônio Carlos. Como elaborar projetos de pesquisa. 4. ed. São Paulo: Atlas. 2002.

HOOKS, bell. Ensinando a transgredir: a educação como prática da liberdade. Tradução: Marcelo Brandão Cipolla. São Paulo: Editora Martins Fontes, 2017. 283 p.

NOVA ESCOLA (org.). Como construir uma escola antirracista. 2022. E-book. Disponível em: <https://novaescola.org.br/conteudo/21397/e-book-educacao-antirracista-baixe-gratuitamente>. Acesso em: 25 nov. 2023.

ONU BRASIL. A Agenda 2030. 2015. Disponível em: <https://nacoesunidas.org/pos2015/agenda2030/>. Acesso em: 25 nov. 2023.

PEREIRA, Maria Betânia Almeida et al. Educação Antirracista e Ensino De Línguas, Literaturas e Outras Linguagens: Pesquisas e Práticas. Pensares em Revista, v. especial, n. 22, p. 1-7, São Gonçalo, 2021.

PRODANOV, C. C.; FREITAS, E. C. Metodologia do Trabalho Científico: Métodos e Técnicas da Pesquisa e do Trabalho Acadêmico. 2ª ed. Novo Hamburgo: Feevale. 2013.

ROCHA, Margarida de Carvalho. In: NOVA ESCOLA (org.). Como construir uma escola antirracista. 2022. E-book. Disponível em: <https://novaescola.org.br/conteudo/21397/e-book-educacao-antirracista-baixe-gratuitamente>. Acesso em: 25 nov. 2023.

ROJO, Roxane; MOURA, Eduardo. Letramentos, mídias, linguagens. 1. ed. São Paulo: Parábola, 2019.

SANTOS, Alexsandro do Nascimento. Educação Antirracista e Equidade Racial no Ensino Fundamental: Parâmetros para Avaliação Negociada do Projeto Político-Pedagógico. Revista Parlamento e Sociedade, v.10, n.18, p. 95-116, São Paulo, jan./jun. 2022.

SANTOS, Cecilia Gusson; SANTOS, James Rios; KADRI, Michelle Salles. Letramento Racial Crítico na construção da Educação Antirracista nas aulas de língua inglesa da Educação Básica. Entretextos, v. 21, n. 2, p. 153 - 172, Londrina, ago./dez. 2021.

STEIN, Alexandre. O inglês vernacular afro-americano: descrição e implicações sociolinguísticas. Entretextos, v. 20, n. 2, p. 41-58, Londrina, jul./dez. 2020.

YASBEK, Kiki. Por uma educação antirracista. Espaço Ekoa. 2021. Disponível em: <https://espacoekoa.com.br/o-amor-e-a-base-da-educacao-inclusiva/>. Acesso em: 10 dez. 2023.

Published

2024-05-31

How to Cite

Freudenberger Martiny, F., Raphael da Silva Paredes, D., de Souza Melo, A. P., & Moreira, J. R. (2024). Project Rhymes and Colors: exploring black poetry in English language learning during basic education. DISCURSIVITIES, 14(1), e–1412413. Retrieved from https://revista.uepb.edu.br/REDISC/article/view/3422